چگونه بیشترین استفاده را از آزمون های آزمایشی ببریم
با نتایج آزمون آزمایشی چه کنیم؟

شما در یک آزمون آزمایشی شرکت کردهاید و چند روز بعد کارنامه خود را دریافت کردهاید. حال چه باید کرد؟ آیا باید بر اساس نتایج این آزمون چیزی را تغییر دهید؟
برای پاسخ به این سوالات به خواندن ادامه دهید.
دانش آموزان شرکت کننده در کنکور، در سال پیش از کنکور و در برخی مدارس از پایه دهم و یازدهم شروع به شرکت در آزمونهای آزمایشی تستی میکنند. اما بسیاری از دانش آموزان بهره کافی را از نتایج آزمون خود نمیبرند. اینکه فقط در آزمون شرکت کنید و پس از دریافت کارنامه کمی خوشحال یا ناراحت شوید کمکی به شما نخواهد کرد. پس تکلیف چیست و با نتایج آزمون خود چه کنیم؟
برای شروع در نظر داشته باشید که ما در دوره تحصیلی و کاری خود با دو نوع آزمون مواجه میشویم:
- آزمونهای آموزش محور: این آزمونها با این هدف برگزار میشوند که شما نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و در ادامه راه کسب مهارت، بهتر عمل کنید. بنابراین کارکرد این آزمونها، سنجدین وضعیت شما و پیشنهاد راه حلهایی برای بهبود است.
- آزمونهای نتیجه محور: کنکور نمونهای از آزمونهای نتیجه محور است. هدف از این دسته آزمونها کمک به شما در جهت بهبود شرایط نیست، بلکه بر اساس نتایج این آزمون شما برای ورود به موقعیتهای تحصیلی و شغلی ارزیابی میشوید. به عبارت دیگر در این آزمونهای مهم نیست که شما چه میدانید، بلکه پاسخگویی درست به سوالات در زمان تعیین شده اهمیت دارد. یعنی ممکن است دو نفر با دانش یکسان، نتایج بسیار متفاوتی در آزمون کسب کنند و سرنوشت زندگی آنهای دچار تغییرات شدید گردد. برای مثال فقط ۱ تست در کنکور سراسری میتواند شما را از رشته مورد علاقهتان در دانشگاه و شهر بخصوصی دور کند.
با توجه به این توضیحات حتما تا به حال متوجه شدهاید که آزمونهای آزمایشی از نوع آموزش محور هستند. پس بیش از اینکه نتیجه این آزمونها برای شما اهمیت دارد، نوع برخورد با نتایج تعیین کننده است.
حال سوال اینست که چطور کارنامه کنکور آزمایشی به پیشرفت تحصیلی ما کمک می کند؟
آزمونهای آزمایشی در کنار برنامهریزی درسی و جداول ثبت برنامه معنی پیدا میکنند. برنامه و نتایج ثبت شده را مقابل روی خود بگذارید و بر اساس اهمیت دروس، برنامه را بررسی کنید.
اگر نمی دانید چطور باید برنامه ریزی کنید، مقاله "چطور برنامه ریزی کنم؟" را بخوانید.
برای مثال: فرض کنید که نمره (درصد) شما در درس معارف پایینتر از میانگین است و ساعت مطالعاتی این درس، ۲ ساعت در هفته است. با دو وضعیت مواجه هستیم:
- اگر زمان کافی برای مطالعه درس در اختیار نداشتهاید، تا آزمون بعدی بخشی از زمان جبرانی خود را به درس معارف اختصاص دهید. یا از زمان یکی از دروس هم اهمیت که در آن نمره خوبی کسب کردهاید کمی به زمان درس معارف اضافه کنید.
- در صورتیکه در حال حاضر، با توجه به ضرایب دروس، ساعت کافی را صرف مطالعه درس کردهاید، مشکل شما به احتمال زیاد در روش مطالعه است. با مراجعه به مشاور مدرسه روش مطالعاتی خود را تصحیح کنید.
بنابراین بر اساس نتیجه هر آزمون، برنامه مطالعاتی شما تغییر میکند. ساعات مطالعاتی شما بر نقاط ضعفتان متمرکز میشود و مهارتهای شما در مطالعه دروس بهبود مییابد.
بحث را با یک نکته آماری از کنکور سراسری سال ۹۶ تکمیل کنیم. تنها %۳ از شرکت کنندگان کنکور در رشته تجربی درصدی بالاتر از ۵۰ در اصلی ترین درس خود، یعنی زیست شناسی کسب کردهاند. یکی از دلایل این مشکل، قطعا عدم توجه به نتایج آزمونهای آزمایشی است.
اکنون شما میتوانید با تکیه بر دیدگاه جدیدی که کسب کردهاید، راه خود را برای قبولی در رشتههای برگزیده هموارتر کنید.
- ۹۷/۰۶/۳۰