چگونه در مدارس تیزهوشان قبول شویم
یکی از بزرگترین دغدغه های والدین برای فرزندان شان پس از طی دوره دبستان، انتخاب مدرسه است که با حضور فرزندان عزیزشان در آن و آموزش و پرورش صحیح و مناسب ، به اهداف خود برسند.
در این میان مدارس نمونه دولتی و مدارس تیزهوشان که جزو مدارس با سطح علمی بالاتر شناخته شده اند، هدف بسیاری از والدین قرار می گیرند به گونه ای که حتی گاهی تمام دغدغه خانواده قبولی فرزندشان در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی است . بر کسی پوشیده نیست که تحصیل در این مدارس می تواند تاثیر به سزایی در آینده تحصیلی و شغلی و به طور کلی زندگی دانش آموزان داشته باشد ولی ذکر این نکته نیز ضروری است که ایجاد فشار و اضطراب بسیار زیاد بر روی آنها در این سن برای قبولی در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی می تواند نتیجه عکس داشته باشد و نه تنها موجب موفقیت آنها در آزمون نشده بلکه حتی آنها را دچار انواع مشکلات و درگیری های روحی و روانی ناشی از اضطراب نیز بنماید پس باید به یاد داشته باشید که مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی فقط یکی از راه های رسیدن به موفقیت تحصیلی فرزندانتان است .
فرزند تیزهوش من
ممکن است شما باتوجه به نمرات درسی فرزندتان به این فکر افتاده باشید که شاید تیزهوش باشد و بنابراین بهتر است تلاش کنید که در مدارس تیزهوشان و یا نمونه دولتی پذیرفته شود . در این خصوص باید گفت که برای قبولی در آزمون تیزهوشان و آزمون نمونه دولتی صرف باهوش بودن داوطلب کافی نیست بلکه داوطلب بایستی تسلط خوبی بر مطالب کتب درسی داشته و علاوه بر آن از پس سوالات استعداد تحلیلی که عمدتا از منابع خارج از کتب درسی طرح می شود نیز برآید .
کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان
برای آمادگی و مشاوره قبولی در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چند راه پیش پای شماست یکی از این راه ها استفاده از کلاس های مدارس تیزهوشان است که در آموزشگاه های آمادگی تیزهوشان برگزار می گردد دیگری استفاده از کلاس های فوق العاده در مدرسه است که معمولا در بسیاری از مدارس برای دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان و یا نمونه دولتی را دارند برگزار می گردد. حال شما باتوجه به سطح تحصلی فرزند خود و همچنین کلاس های موجود و نظر مشاور می توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید.
البته فراموش نکنید که در این راه تلاش فرزند شما حرف اول را می زند و چه بسا کسانی که به انواع کلاس های فوق العاده می روند ولی درنهایت موفقیتی در آزمون بدست نمی آورند و از طرف دیگر دانش آموزان بسیاری با تکیه بر تلاش و وپشتکار خود و حتی بدون شرکت در کلاس های فوق العاده متنوع به موفقیت رسیده و وارد مدارس برتر می شوند .
برخی از والدین به طور مداوم به فرزندان خود میگویند: « درس بخوانید، مطالعه کنید. » ولی هرگز نمی گویند: « چگونه مطالعه کنید و روش های صحیح مطالعه چیست؟ »
بنابراین آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری، مثل تند خوانی، عبارت خوانی، خواندن اجمالی ،خواندن تجسّمّی و … به خواننده کمک می کند تا تمرکز حواسّ خود را هنگام مطالعه حفظ نماید.
- تند خوانی
تند خوانی باعث توجّهّ و تمرکز بیش تر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر میشود . فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد، ولی اگر سرعت مطالعه ی ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی میآورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه میپرد و در نتیجه، حواسپرتی ایجاد میشود. امّاّ مطالعه ی سریع و یا تند خوانی، فرصت جولان دادن به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس، هنگام مطالعه می شود.
- عبارتخوانی
عبارتخوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به جای خواندن کلمات. عبارت خوانی به نوع دیگری به تمرکز حواس کمک می کند؛ از این طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست، بخواند. اگر سرعت آن قدر کم باشد که ذهن از حالت فعال بودن باز بماند، احساس دلزدگی ایجاد میشود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود. بنابراین اگر سرعت خواندن با سرعتاندیشیدن هماهنگ باشد، باعث افزایش تمرکز حواس می شود.
- خواندن اجمالی
روش خواندن اجمالی، مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات؛ در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند، آن گاه هدف از مطالعه ی خود را مشخّصّ نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سؤال کردن، کنجکاوی ،علاقه، دقت و تمرکز حواسّ فرد، افزایش می یابد.
- خواندن تجسسی
منظور از روش تجسسی، طرح انواع سئوالات جزئی و کلّّی و مطالعه ی عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سؤالات است. کسی که به دنبال چیزی می گردد، به احتمال بیش تری آن چیز را پیدا می کند؛ بنابراین اهدف خواندن تجسسی، افزایش دامنه ی تمرکز و درک عمیق تر معانی است. به همین دلیل خواندن تجسسی تمرکز حواس و علاقه ی فرد را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آن ها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب، موجب تحکیم آن ها در حافظه می شود. پس خواندن تجسسی، برای غلبه بر تنبلی، حالت کسلی و پرتی حواس، از طریق تحریک حسّ کنجکاوی و شرکت فعّالّّانه در مطالعه به کار می رود.
روش خواندن درس ریاضی:
ریاضیات شامل علائم، فرمول ها، روش های ویژه و کتاب های درسی ای است که سخت به نظر می آیند و خیلی کلمات و اصطلاحات منحصربه فرد هستند. در نتیجه مهم است که از مهارت های مطالعه ای استفاده کنید که اختصاصاً مناسب ریاضیات باشد.
- شما نمی توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. قسمت زیادی از یادگیری ریاضیاتبه تمرین کردن فعالانه بستگی دارد. این بدان معنی است که شما حتماً باید همه ی تکالیف و وظایفمحوله ی درسی خود در ریاضیات را انجام دهید. یاد گرفتن چگونگی استفاده از فرمول ها و روش ها، حیاتی است.
- ریاضیات یک موضوع زنجیره ای است. چیزی که در یک روز معین درس داده می شود بر اساس آموخته های روز قبل از آن است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. باید در همه ی کلاس ها شرکت کنید و پابه پای معلم تان پیش بروید.
- ریاضیات مبحث سختی است که به طور فزاینده ای پیچیده می شود. شاید لازم باشد که زمان مطالعه ی بیش تری برای ریاضیات نسبت به دیگر مباحث اختصاص دهید.
- سعی نکنید که روش خود را در ریاضیات حفظ کنید. فرمول ها و روش های بسیار زیادی در ریاضیات وجود دارد. سعی کنید که بر روش های کلیدی مسلط شوید. این کار میزان اطلاعاتی را که باید به خاطر بسپارید کاهش خواهد داد.
- وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، دقیقاً همان روش برای دیگر مسائل هم در اغلب موارد می تواند استفاده شود. وقتی با مسئله ی جدیدی روبه رو می شوید، سعی کنید آموخته های قبلی خود را بر مسئله ی جدید اعمال کنید.
- فرهنگ لغات ریاضی را یاد بگیرید. اغلب کلمه ای که در ریاضی مورد استفاده قرار می گیرد، وقتی در مبحثی غیر از ریاضی مورد استفاده قرار می گیرد، معنای متفاوتی می دهد. کلمات و اصطلاحات جدید ریاضی و معنای ریاضی آن ها را در قسمت های خاصی از دفتر خود وارد کنید.
- ریاضیات مبحثی است که بسیاری از دانش آموزان را مضطرب می کند. داشتن اعتمادبه نفس می توانداضطراب شما را کاهش دهد. روش هایی که برای مطالعه ی ریاضی به شما پیشنهاد می کنیم می تواند به شمادر موفقیت در ریاضیات کمک کند. تا زمانی که تشخیص می دهید به راهکار هایی بیش از این ها نیاز دارید ،کمک بگیرید و تلاش بسیاری بکنید.
حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند که باید داوطلبان با برنامه ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای کنکور سراسری آماده کنند تا به بهترین نتیجه برسند. مطالعه ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم که در ادامه به هر یک از این موارد می پردازیم:
یادگیری:
اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است که می توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت اند از: کلاس، جزوه و کتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در کلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس شده را از جزوه ،مطالعه کرده و مثال ها را مجدداً حل کنید. بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه ی کتاب درسی می رسد که باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال ها و تمرین های حل شده و حل نشده را حل کنید. تعدادی از تست های کنکور سراسری، عیناً از مثال ها و تمرین ها و نکات متن درس مطرح می شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نکات، قضیه ها و فرمول ها کافی نیست بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه ی آزمون، نه کتاب داریم و نه جزوه.
پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمولها و نکات و رابطه ها و… را حفظ کنید. در ادامه یمرحله ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی که مطالعه کردید، حل کنید. در حلتست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلکه یادگیری تمام نکات تست و به کارگیری مطالب مطالعه شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می توانید از جزوه یا کتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست کمک بگیرید. تعداد تست های آموزشی باید به اندازه ای باشد که تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد. پس از حل تست های آموزشی، نوبت خلاصه نویسی است. مباحثی را که مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل کردید خلاصه نویسی کنید. سعی کنید در خلاصه نویسی، تمام مطالب و نکات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه نویسی، مبحث مطالعه شده ی مرحله ی اول مطالعه که یادگیری است، به پایان می رسد.
تمرین:
اکنون که درس را خوب یاد گرفته و خلاصه نویسی کردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نکات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست زنی، تعدادی تست را تمرین کنید. تست هایی را که حل نکردید یا غلط حل کردید، حتماً علامت گذاری کنید؛ زیرا در این تست ها ضعف دارید و باید آن ها را برطرف کنید. چون حجم مطالب درسی و تنوع آن ها زیاد است، نباید تعداد تست های تمرینی به قدری زیاد باشد که از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه شده انتخاب کنید. اگر مبحثی را به طور کامل نخواندید، به حل تست های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نکات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نکنید. توصیه می کنم، متناسب با هر تستی که از یک مبحث در آزمون مدارس تیزهوشان مطرح می شود، حداقل ۲۱ تست به طور تمرینی حل کنید؛ مثلاً اگر از مبحث محور های مختصات در آزمون تیزهوشان، یک سؤال مطرح می شود، حداقل باید ۲۱ تست ، به طور تمرینی حل کنید. در انتخاب تست های تمرینی، اولویت با تستهای کنکورهای سال های گذشته است؛ چون هم استانداردهستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می دهند.
مرور:
چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممکن است بعضی از مطالبی را که قبلاً مطالعه کردید ،فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره کنید. در این مرحله از مطالعه می توانید هم از جزوه و هم از خلاصه نویسی ها استفاده کنید. پس از خواندن آن ها و یادآوری نکات، بهتر است به سراغ تست های علامت گذاری شده بروید و آن هایی را که قبلاً اشکال داشتید، مجدداً حل کنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل کنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش تر کنید، آماده تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می کنید.
روش خواندن درس های متنی ( نظیر : ادبیات، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی )
وقتی متن کتاب را می خوانید سعی نکنید از لحظه اول آن را حفظ کنید، بدون این که ذره ای از آن را فهمیده باشید. اول باید به خوبی متن را بفهمید و بعد آن را وارد حافظه بلند مدت کنید. عمق مطلب را باید بفهمید که شامل ارتباط معانی و مفهوم جملات و کلمات با هم است. سعی کنید هیچ نکته ای را جا نگذارید و برای این کار از یادداشت ها و جعبه لایتنر کمک بگیرید. سرسری از هیچ نکته ای نگذرید. کشیدن درخت دانش هنگام درس خواندن و طبقه بندی درس که به نوعی خلاصه نویسی محسوب می شود به یادگیری کامل شما کمک خواهد کرد و باعث می شود درس را راحت تر بفهمید و سپس حفظ کنید. برای مطالعه درس هایی مثل مطالعات اجتماعی، هدیه ها و تاریخ ادبیات، از خط زمان استفاده کنید .
- چه دانش آموزانی باید وارد مدارس تیزهوشان شوند ؟
بسیاری از حقایق پژوهش های موجود درباره کودکان تیزهوش نتیجه خدمات قابل ملاحظه لوی ترمن و همکاران او است که یک تحقیق دراز مدت بر روی ۱۵۸۲ کودک را بنیانگذاری کرد .
خلاصه ای از یافته های او درباره ویژگی های تیزهوشان :
- عضو متوسط گروه ، از نظر جسمی از یک کودک متوسط وضع بهتری دارد.
- در زمینه مربوط به موضوع های درسی آزمون، برتری تیزهوشان نسبت به کودکان غیر منتخب در خواندن، کاربرد زبان ، استدلال حسابی ، علوم ، ادبیات و هنر بود .
- علایق کودکان تیزهوش ، چند جانبه و خود انگیخته است
- آنان کمتر تمایل به مبالغه یا گزافه گویی در باره دانش خود دارند . .
- انحراف افراد تیزهوش مورد آزمایش از اکثریت مردم ، تقریبا“ در مورد تمامی صفات در جهت بهتر بودن و پیشرفت است.
برخی تصور می کنند که فرزند تیزهوش دارای جثه ای نحیف و لاغر، احتمالا“ عینکی ، کم غذا ، بدخط و… است با وجود مشاهده انفرادی بعضی ازویژگی های فوق ، وجود آنها را مورد تایید قرار نداده است . به عنوان مثال ممکن است کودک تیزهوش دارای دستخط خوبی نباشد که می تواند به دلیل سرعت تفکر و سبقت آن بر حوصله و توانایی نوشتاری دانش آموز باشد . میتوان گفت که تقریبا آنان دراکثر زمینه های شناختی، هوشی، شخصیتی و حتی فیزیکی به میانگین فرزاندان عادی برتری دارند . البته بچه های فوق العاده تیزهوش که دارای هوش ۱۸۰ به بالا هستند دارای مشکلات خاصی هستند .
- ویژگی های تحصیلی تیزهوشان
آنان معمولا خواندن را پیش از مدرسه رفتن یاد می گیرند ، بیشتر دانش آموزان تیزهوش از نظر درسی دو یا سه سال جلوتر از همسن های خود هستند . سرعت پیشرفت تحصیلی در کودکان تیزهوش از لحاظ کمی وکیفی بیشتر از کودکان عادی است . تیزهوشان خواندن راحتی قبل ازمدرسه فرا میگیرند همچنین در خواندن بیش از ریاضیات استعداد دارند. اغلب این کودکان مدرسه را دوست دارند و عاشق یادگیری هستند . لازم به یادآوری است که برتری تحصیلی به تنهایی نمی تواند نشانه تیزهوشی باشد ٬ چه بسا افرادی که دردروس مختلف نمره های بالا به دست می آورند لیکن این نمره ها به دلیل استفاده زیاد از حافظه و یادگیری های سطحی آنان است . با این حال میان هوش و موفقیت تحصیلی همبستگی بالایی وجود دارد میانگین همبستگی های به دست آمده بین ۵۰/۰+ الی+۶۰/۰ است . به طورکلی هوش بالاتر سبب موفقیت بیشتر در تحصیل می شود،مگرآنکه عواملی مانند انگیزش کم برای یادگیری ، افسردگی، اختلال شخصیت یا ناراحتی های خانوادگی در کار یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خلل به وجود آورند .
- علایق تیزهوشان
تبزهوشان به خواندن داستان ها و کتاب های مختلف، نقاشی و موسیقی علاقه دارند. در این کودکان تمایل زیادی برای شرکت در جلسات بحث وانتقاد، تفریحات سالم وبازیهای دسته جمعی مخصوصا“ با افراد بزرگتر از خود وجود دارد.
- یادگیری در تیزهوشان
یادگیری را می توان از دو نظر بررسی کرد و با هوش ارتباط داد . یکی رابطه هوش با سرعت یادگیری است ، یعنی آیا کسی که با هوش است مطالب را سریعتر و بهتر می آموزد. دیگر ارتباط هوش با سطح پیچیدگی یادگیری است . پژوهش ها نشان میدهند که هوش با هر دو جنبه یادگیری ارتباط نسبتا“ نزدیکی دارد. شخص باهوش،چنانچه از انگیزش کافی برای یادگیری برخوردار باشد و از ناراحتی جسمی و روانی رنج نبرد فهم مطالب را زودتر،بهترو بیشتر می آموزد. عوامل زیادی به جزهوش ، در یادگیری دخالت دارند که به بعضی از آنها مانند انگیزش ، سلامت جسمی و روانی و ساخت شخصیت می توان اشاره کرد . یک عامل دیگر پشتکارفرد دریادگیری است که با انگیزش ارتباط دارد ولی مترادف با آن نیست . شخص ممکن است انگیزش کافی برای یادگیری داشته باشد ولی ازپشتکارخوب برخوردار نباشد. اما پشتکار زیاد معمولا“ با انگیزش کافی همراه است. وقتی ادعا می کنیم که فرزند باهوش زودتروبهتر یاد می گیرد منظور این است که در شرایط مساوی روانی، تربیتی و محیطی ، افراد با هوش،از نظریادگیری،موفقترازافراد کم هوش هستند . افراد تیزهوش معمولا“ کمتر دیگران را عصبانی می کنند. گزافه گویی ، دروغ گویی و بازیهای خطرناکرا کمتر می پسندند. اعتماد به نفس استقلال فکری، حس همکاری ،احترام به دیگران ،دوراندیشی،تدبیر واحتیاط و ۱۱۱ در آنان دیده می شود.
اینان کمتر از همسن های خود به کارهای خلاف دست می زنند. کمتر به اغفال دیگران می پردازند و حتی در شرایط دشوار صداقت و تعهد خود را حفظ می کنند و بهتر از دیگران از افکار و اعمال خود استفاده می کنند . به طور کلی تیزهوشان اغلب شادمان و مورد علاقه دیگران میباشند. اغلب آنها ازنظرعاطفی با ثبات و متکی به نفس هستند ودربرابر اختلالات عصبی و روانی کمتر از کودکان معمولی آسیب پذیرند . اغلب تصور می شود کسانی که با هوشترین هستند، بهترین نیز می باشند. بعبارت دیگر فکر می کنیم که صفات اخلاقی همانند انصاف ، شرافت، محبت و عدالت با تیزهوشی همراه هستند.
با این حال این حقیقت را باید مد نظر داشت که افراد مستعد و نابغه نیزمیتوانند از نبوغشان در کارهای جنایی استفاده کنند . لازم به توضیح است که در بین افراد نابغه تفاوت های زیادی وجود دارد و نمی توان همه آنها را یکسان دانست .معمولا“ افراد تیزهوش ازنظررفتارهای اخلاقی ازافراد معمولی برتر هستند . اکثر این کودکان در سنین اولیه به مفاهیم انتزاعی خوب و بد، درست و نادرست، عدالت و ظلم ، علاقه مند می شوند. فرد نابغه ای که اصول اخلاقی را رعایت نمی کند جنبه استثنایی دارد ونمی تواند آن را یک امر کلی تلقی کرد و تعمیم داد .
دانش آموزان برای بخاطر سپردن مطالب چه کنند ؟
مطالعه شب امتحان که در بین دانش آموزان رواج بسیاری دارد، حکایت از عدم استفاده درست از حافظه و روشهای بهخاطرسپاری است؛ بارها در جلسات امتحان به یاد داریم که نتوانسته به سؤالی پاسخ دهیم در حالیکه آن را مطالعه کرده و یاد گرفته بودیم و این امر به تفاوت «یادآوری» و «یادگیری» اشاره دارد.
طبق پژوهشها “عدم به یادآوری مطالب به خاطر سپرده شده” در میان داوطلبان کنکور و دانش آموزان از بیشترین مشکلات است و عمده داوطلبان نگران هستند که آیا میتوان تمام مطالب خوانده شده را به یاد بیاورند، چرا که کنکور، دیگر شب امتحان ندارد و نمیتوان همه اطلاعات را در یک روز مطالعه کرد البته با آگاهی و شناخت از انواع حافظه و روش انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت میتوان بهآسانی و هر زمان که اراده کرد، اطلاعات را به خاطر آورد.
هوش را با حافظه اشتباه نگیرید!
حافظه، عبارت است از «حفظ و نگهداری و ضبط اطلاعات مختلف در ذهن.» با وجود تصورهای موجود، هوش و حافظه با هم متفاوت هستند؛ هوش و قدرت آن یک امر ذاتی است در حالیکه حافظه و افزایش قدرت آن فقط به استفاده درست از روشها بستگی دارد و فقط افرادی که بهدرستی از حافظه خود استفاده میکنند، دارای حافظهای قوی هستند.
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه حافظه، اکتسابی بوده در حالی که هوش، بهطور کامل، ذاتی است، بیان کرد: فرآیند اطلاعات شامل سه مرحله دریافت، ثبت و یادآوری است که با شناخت انواع حافظه و ویژگیهای آن، میتوان به تقویت حافظه و روشهای درست به خاطرسپاری اطلاعات بهسادگی عمل کرد و اطلاعات را به حافظه بلندمدت خود منتقل کرد تا در زمان دلخواه آن را یادآوری کرد.
وی با بیان اینکه متخصصهای مطالعه و یادگیری، حافظه انسان را به سه بخش حافظه حسی، حافظه کوتاهمدت و حافظه بلندمدت تقسیم کردهاند، گفت: در طول شبانهروز، محرکهای بیرونی بهطور دائم بر گیرندههای حسی ما اثر میگذارند و طول مدت نگهداری این اطلاعات در حافظه حسی در حدود ۱ تا ۳ ثانیه است و فقط در صورتیکه مورد توجه و دقت قرار بگیرند، در حافظه کوتاهمدت میروند.
روشهای صحیح مرور مطالب چیست؟
این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه مرور، مؤثرترین روش انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت است، گفت: زمانی که مطلبی را یاد میآموزیم، پس از ۲۴ ساعت، ۸۰ درصد جزئیات، از خاطر میرود؛ به همین دلیل لازم است اولین مرور پس از ۲۴ ساعت از اولین یادگیری رخ دهد. در اینشرایط، اطلاعات در ذهن ما ثبت میشود، اما پس از یک هفته، اگر بخواهیم اطلاعات را یادآوری کنیم، خواهیم دید که بخشی از آنها را به یاد نمیآوریم. پس، دومین مرور باید یک هفته بعد باشد و مرور سوم باید در فاصله یک ماه بعد انجام شود.
وی افزود: با وجود این رعایت این شرایط میتوانیم به تمامی سؤالهایی که مربوط به آن بحث باشد، تا چهار ماه بعد جواب دهیم و پس از مرور چهارم (چهار ماه بعد) میتوانیم اطلاعات را بهسادگی یادآوری کنیم چراکه مطالب یادگرفته شده در حافظه بلندمدت ما ثبت شدهاند.
این مشاور تحصیلی تصریح کرد: برای یادآوری مطالب اجرای چهار گام، یادداشت مرور در کلمههای کلیدی در هنگام مطالعه، مشخص کردن عنوان، نکتههای کلیدی، نکتههای فردی، سازمان دادن و کدگذاری مطالب اهمیت بسزایی دارد.
ترفندهایی برای یادگیری سریع
در کدگذاری پیدا کردن کلمهها، نکتهها و فرمولها در ابتدا دشوار است. این یک موضوع طبیعی است؛ تمامی داوطلبانی که از این روش استفاده کردهاند و نتیجههای شگفتانگیز آن را دیدهاند، تأیید میکنند که در ابتدا به سختی میتوانند این کلمهها را استخراج کنند و آنها را از نظر سطحهای مختلف (عنوان، نکتهی اصلی، نکتهی فرعی) دستهبندی کنند، اما پس از چند هفته بهراحتی این کار را انجام میدهند پس ناامید نشوید، یادداشت برداری و رسم نمودارها را آغاز کنید.
پوردستمالچی تصریح کرد: برخی از داوطلبان، نگران هستند که با اینکار، وقت آنها تلف شود و زمانی که میتوانستند مطالب بیشتری را مطالعه کنند، باید به رسم نمودارها اختصاص دهند، اما رسم نمودارهای حافظه، سرمایهگذاری در وقت است.
وی تاکید کرد: در رسم نمودارها باید از فعالیت خود بهره گرفت و بهترین زمان رسم نمودارها پس از پایان مطالعه مبحث مربوطه است همچنین در رسم نمودارها از رنگ و شکل استفاده شود و برای مطالب محاسباتی (ریاضی- فیزیک) بهطور حتم مثال عددی به کار گرفته شود.
- ۹۷/۱۱/۲۰