کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

بسیاری ازعوامل هستند که با وجود سادگی و سهولت اجرا، در موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموزان درکنکور بسیار تأثیر گذارند ولی متأسفانه، اغلب مورد بی‌توجهی یا کم توجهی ما قرار می‌گیرند.

در صورتی که، استفاده‌ی صحیح از این عوامل و ابزار، می‌تواند راندمان زحماتی را که کشیده‌ایم تاچند برابر، افزایش دهد.

 

از آن جا که در مرحله ایی قرار گرفته ایم، که آزمون‌های آزمایشی مرحله ای و جامع را در پیش رو دارید، درباره‌ی کارهایی که باید برای حضور موفق وآرام در جلسه‌ی کنکور انجام دهید، گفتگو می‌کنیم تا با تمرین و تکرار آن ها در آزمون‌های آزمایشی، و هم چنین در کنکور اصلی، این ابزار را به راحتی به کار ببندید.

 

1-شیوه‌ی صحیح تست زنی:

دراین رابطه ابتدا باید به انواع سوالات درکنکور و تقسیم بندی آن ها توجه کرد:

 

الف) سؤالات ساده که بایک بار خواندن سریع یا با یک راه حل کوتاه و ساده به پاسخ آن ها دست پیدا می‌کنید.

ب) سؤالات نیمه مشکل که نیاز به راه حل طولانی دارند و در مرحله دوم پاسخ‌گویی خواهند شد را، با علامت (+) در کنار آن ها از باقی سؤالات جدا سازید.

ج) سؤالات مشکل که درصورتی که وقت اضافه داشتید، باید به آن ها پاسخ دهید و درکنار آن ها علامت (-) قرار می‌دهید.

 

با توجه به تقسیم بندی فوق، شروع به خواندن سریع سوالات می‌کنیم و دراین مرحله سؤالات دسته الف(درهمه‌ی دروس) را پاسخ می‌دهیم و سؤالات قسمت (ب ) و (ج) را علامت گذاری می‌کنیم.

 

پس ازپایان این مرحله، سؤالاتی را که با علامت (+) مشخص شده‌اند حل می‌کنیم و در صورتی که وقت اضافه‌ای داشتیم و در مرحله‌ی بعد، به حل مسائلی که باعلامت (-) مشخص شده‌اند می‌پردازیم.

 

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

در مراحل فوق به چند نکته مهم توجه کنید:

اول:

احتمال دارد در بعضی از آزمون ها سؤالات به نحوی چیده شده باشند که شما نتوانید به چند سؤال اول، پاسخ بدهید. دراین صورت با حفظ خونسردی، این سؤالات را علامت گذاری نموده و به سراغ سؤالات بعدی بروید.

اگر با چنین آزمونی مواجه شدید، از طراحان سؤال ایراد نگیرید، این امر ممکن است در کنکورهای سراسری و آزاد نیز اتفاق بیافتد.

دوم:

در مرحله‌ی اول، سؤالات قسمت الف، درمرحله‌ی دوم سؤالات قسمت (ب) و در مرحله‌ی سوم سؤالات قسمت (ج) را پاسخ دهید و سؤالات را به ترتیب دفترچه سؤال جواب بدهید.

 

سوم:

سعی کنید به ترتیب دفترچه پاسخ بدهید مگر آن که در درسی فوق العاده ماهر هستید.این مورد را بایک مشاور زبده درمیان بگذارید.

چهارم :

در صورت کمبود وقت، به سراغ دروسی که ضریب بالاتری دارند، بروید.

پنجم:

فقط سؤالاتی را جواب بدهید که به جواب آن ها اطمینان دارید.

 

2-آرامش در لحظه شروع آزمون:

معمولاً دانش آموزان در لحظه شروع آزمون، با دستپاچگی مواجه می‌شوند، سریع شروع به پاسخ‌گویی تست ها می‌کنند. و همین امر باعث می شود چند دقیقه‌ی ابتدای آزمون را از دست بدهند و سؤالات ابتدایی را با آرامش و تمرکز حواس کمتری پاسخ بدهند. بارعایت نکات زیر، این اضطراب بی مورد را از خود دور کنید:

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

 

الف) تفکر مثبت داشته باشید و به خودتان بگویید: «حتماً موفق خواهم شد. همه چیز برای موفقیت من فراهم است».

ب) نفس عمیقی بکشید.

ج) خونسرد باشید و حس سرحال بودن و نشاط را درخود القاء کنید.

د) نگاهی به دوروبرخود بیندازید و بر محیط جلسه‌ی آزمون مسلط شوید.

هـ) هنگامی‌ که اعلام شد: « داوطلبین، آزمون را آغاز کنید»، مضطرب نباشید، زیرا لحظه‌ی نتیجه‌گیری و موفقیت شما فرا رسیده است، کمی صبر کنید تا داوطلبین دیگر برگه ها را از روی زمین بردارند، سپس به آرامی برگه‌ی خود را از روی زمین بردارید، چند نفس عمیق بکشید و با توکل برخدا و استعانت ازائمه‌ی اطهار، پاسخ گویی به سؤالات را آغاز کنید.

 

3-زمان:

برای اینکه هنگام پاسخ‌گویی به سؤالات، گذر زمان شما را اذیت نکند و درعین حال هر چند وقت یکبار بتوانید زمان را کنترل کنید، ساعت خود را از دستتان باز کرده و در جیبتان قراردهید. سعی کنید ساعت مچی شما از نوع کامپیوتری و دیجیتالی باشد که دقایق رابه شما دقیق‌تر نشان می‌دهد .

 

تعدادی از تکنیک هایی که در رساندن شما به گزینه درست ‏می‏تواند بسیار کمک کند در زیر آمده است:

شک بین دو گزینه: اگر در تستی بین دو گزینه شک کردید، حتما از خیر آن تست نگذرید. حنی اگر با روش مهندسی معکوس مبتنی بر توزیع نرمال هم نتوانستید از روی پاسخ های طرفین گزینه درست را حدس بزنید، بازهم از خیر تست های دو گزینه تردیدی به راحتی نگذرید. دلیل آن هم بسیار راحت است:”احتمال درست بودن یکی از گزینه ها بر اساس احتمالات 50 درصد است.” فرض کنید در کل سوالات کنکور ، 20 سوال دارای چنین حالتی باشد. دو داوطلب را در نظر بگیرید. داوطلب اول به هیچ کدام از این 20تست پاسخ نمی دهد، در نتیجه نمره او برای این 20 سوال صفر درصد خواهد بود. فرد دوم ، اما به همه این سوالات با شک و تردید جواب‏می‏دهد. بر طبق قانون احتمالات از این 20 تست ، ده تا درست و ده تا غلط خواهند بود. پس نمره داوطلب با فرض سه امتیاز منفی مساوی یک امتیاز مثبت برابر است با:

درصد 33=3*20: 10-(3*10). یعنی نمره فرد برای این 20 تست ، 33 درصد خواهد بود و این در مقایسه با نمره فرد اول ، یعنی صفردرصد، نمره بالا و سرنوشت سازی است.

هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری: پاسخ هایی که از نظر قواعد دستوری ، باسوال هماهنگی ندارند، غالبا(به احتمال 90درصد) غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته‏می‏شود ، جاهای خالی را با جواب درست پرکنید و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست. چرا که از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست.

وجود دو گزینه متناقض در یک تست: اگر در تستی دوگزینه کاملا متناقض وجود داشته باشند، به احتمال 80 درصد جواب یکی از این دو گزینه است. و نیازی نیست که روی دو گزینه دیگر وقت بگذارید.

وجود دو گزینه مشابه در یک تست: اگر دو گزینه یک تست کاملا از نظر معنا مشابه هم باشند، و یا هر دو یک معنا را برسانند، به احتمال 100 درصد هیچ کدام جواب تست نخواهند بود.چرا که یک تست، یک جواب بیشتر ندارد.

حساس بودن به خطای چشمی هنگام مطالعه گزینه ها: 2 و 3در فارسی خیلی به هم شبیه هستند. بسیاری از طراحان سعی‏می‏کنند با تزریق پاسخ های شبیه از لحاظ شکل ظاهر کاری کنند تا داوطلب عجول گول بخورد و جواب صحیح را نبیند. به جملات و فعل های منفی و مثبت و علائم و شکل اعداد خوب دقت کنید. به احتمال 70 درصد گزینه درست معمولا در لابلای جوابهای از لحاظ شکلی شبیه هم ‏می‏باشند.

تست های جستجو کردنی: در این تست ها لازمه یافتن جواب این است که هر 4 گزینه را جستجو کرده و جواب صحیح را پیدا کنیم. در چنین تست هایی سعی کنید که برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع کنید چرا که معمولا یکی از این دو گزینه صحیح‏می‏باشد. همچنین مواظب باشید که انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد و بعد از اینکه مطمئن شدید گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد. همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید. گزینه ای که بررسی آن به ظاهر مشکل تر است خیلی اوقات در تست های جستجو کردنی همان گزینه جواب است.

عدم نیاز به دانستن همه مطالب یک تست: برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها ، نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست. و فقط با دانستن بخشی از تست‏می‏توانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید.

عدم نیاز به حل طولانی: معمولا سوالات کنکور در دروس فیزیک و شیمی و ریاضی که به صورت مساله‏می‏باشند، راه حل های طولانی ندارند و عمدتا یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح ‏می‏باشند. بنابراین هنگام حل این تست ها اگر دیدید که به محاسبات طولانی و استفاده از فرمولهای زیاد نیاز است، بلافاصله بفهمید که ازنکته مورد نظر طراح دور افتاده اید و یا در جایی اشتباه کرده اید. در بسیاری موارد نیز شکل کشیدن و یا عدد گذاری در سوالات ریاضی در رسیدن به جواب صحیح کمک زیادی می کند.

قیدهای تاکید و نفی بیانگر جواب غلط اند: گزینه هایی که دارای لغاتی مانند همیشه ، هرگز ، حتما و از این قبیل هستند، اصولا صحیح نمی باشند. در حالی که گزینه هایی دارای کلماتی مانند ممکن است ، احتمالا و مانند اینها ، معمولا صحیح‏می‏باشند.

تست جواب های محاسباتی : بعضی اوقات از شما خواسته‏می‏شود درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده چک کنید. به جای حل کامل محاسبه جواب کافی است ، جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده برقرار‏می‏شود یا خیر.

چند توصیه:

موفقیت در کنکور

تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی:

اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی کنید. به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید.

اولویت بندی دروس اختصاصی: بعد از اینکه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید که دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد و قبل از اینکه به سراغ روش مهندسی معکوس بروید. مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درسهای با ضریب بالاتر (درس های ضریب 4 کنار بگذارید ) و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب دهید.

درس های با انحراف معیار منفی بالا: درس هایی که خیلی ها از آنها بیزارند و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمی کنند.‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند. مثلا در رشته انسانی داوطلبان از تست های ریاضی بیزارند. در رشته تجربی درس های ریاضی و فیزیک کمتر طرفدار دارد. در رشته ریاضی نیز درس شیمی دچار نفرت شده است. حال آنکه ارزش واقعی یک تست از یک درس مشخص بعد از کنکور مشخص‏می‏شود. یعنی زمانی که معلوم شود چند نفر به این درس پاسخگو بوده اند. به عبارتی امتیاز سوالات درسی که عده کمی به آن پاسخ صحیح داده اند، مانند ریاضی در رشته تجربی و یا شیمی در رشته ریاضی و فیزیک به مراتب ارزش بالاتری از سوالات درسی دارد که عده زیادی به آن پاسخ‏می‏گویند و اینکه بگوییم در رشته تجربی فیزیک ضریب 2 دارد و ریاضیات هم ضریب 2، پس ارزش تستی این دو درس با هم برابر است کاملا غلط ‏می‏باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی