کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شروع مطالعه برای کنکور ۹۷

ماراتنی بزرگ به اسم کنکور شاید اولین و بزرگ‌ترین آزمون جدی زندگی شما باشد که آینده تحصیلی و شغلی‌تان را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.




کنکور می‌تواند شما را به آرزوهایتان برساند پس به جای بهانه آوردن و کلنجار رفتن با خودتان دنبال راه کارهایی باشید تا به بهترین نحو ممکن برای این آزمون آماده شوید.

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

تا حالا چند بار این سؤال را از خودت یا کس دیگری پرسیده‌ای؟ چند بار در مجله‌ها و اینترنت و... دنبال این بودی که رتبه‌های برتر روزی چند ساعت درس می‌خوانند؟



همه می‌گویند در سال کنکور باید زیاد بخوانی تا بتوانی قبول شوی

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

در روز چند درس بخوانیم؟ سوال بسیاری از دانش آموزان بخصوص داوطلبان کنکور این است که در روز چند درس بخوانیم تا به نتیجه مطلوب خود برسیم.

در روز چند درس بخوانیم؟

عده زیادی بر این عقیده هستند که در سال کنکور با زیاد درس خواندن میتوانند قبول شوند. روزی چند ساعت درس خواندن مهم نیست فقط خواندن مهم است!این حرف تقریبا درست است اما درس خواندن زیاد باعث قبولی نمیشود.

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

چه کسانی پزشکی قبول می شوند ؟

سلام.. شاید شما هم مثه خیلی از دوستانمون دوس دارین بدونین چه کسانی پزشکی قبول می شوند ؟ یا شایدم دوس دارین بدونین چطور میشه پزشکی قبول شد؟ راه های قبولی در رشته پزشکی چیه؟ کسانی که پزشکی قبول میشن چه ویژگی هایی دارن؟




حرفی که با شما داوطلبینی که این مطلب رو میخونید دارم این هست که اول بدونید خواسته ی شما هدف هست یا آرزو؟

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

بسیاری ازعوامل هستند که با وجود سادگی و سهولت اجرا، در موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموزان درکنکور بسیار تأثیر گذارند ولی متأسفانه، اغلب مورد بی‌توجهی یا کم توجهی ما قرار می‌گیرند.

در صورتی که، استفاده‌ی صحیح از این عوامل و ابزار، می‌تواند راندمان زحماتی را که کشیده‌ایم تاچند برابر، افزایش دهد.

 

از آن جا که در مرحله ایی قرار گرفته ایم، که آزمون‌های آزمایشی مرحله ای و جامع را در پیش رو دارید، درباره‌ی کارهایی که باید برای حضور موفق وآرام در جلسه‌ی کنکور انجام دهید، گفتگو می‌کنیم تا با تمرین و تکرار آن ها در آزمون‌های آزمایشی، و هم چنین در کنکور اصلی، این ابزار را به راحتی به کار ببندید.

 

1-شیوه‌ی صحیح تست زنی:

دراین رابطه ابتدا باید به انواع سوالات درکنکور و تقسیم بندی آن ها توجه کرد:

 

الف) سؤالات ساده که بایک بار خواندن سریع یا با یک راه حل کوتاه و ساده به پاسخ آن ها دست پیدا می‌کنید.

ب) سؤالات نیمه مشکل که نیاز به راه حل طولانی دارند و در مرحله دوم پاسخ‌گویی خواهند شد را، با علامت (+) در کنار آن ها از باقی سؤالات جدا سازید.

ج) سؤالات مشکل که درصورتی که وقت اضافه داشتید، باید به آن ها پاسخ دهید و درکنار آن ها علامت (-) قرار می‌دهید.

 

با توجه به تقسیم بندی فوق، شروع به خواندن سریع سوالات می‌کنیم و دراین مرحله سؤالات دسته الف(درهمه‌ی دروس) را پاسخ می‌دهیم و سؤالات قسمت (ب ) و (ج) را علامت گذاری می‌کنیم.

 

پس ازپایان این مرحله، سؤالاتی را که با علامت (+) مشخص شده‌اند حل می‌کنیم و در صورتی که وقت اضافه‌ای داشتیم و در مرحله‌ی بعد، به حل مسائلی که باعلامت (-) مشخص شده‌اند می‌پردازیم.

 

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

در مراحل فوق به چند نکته مهم توجه کنید:

اول:

احتمال دارد در بعضی از آزمون ها سؤالات به نحوی چیده شده باشند که شما نتوانید به چند سؤال اول، پاسخ بدهید. دراین صورت با حفظ خونسردی، این سؤالات را علامت گذاری نموده و به سراغ سؤالات بعدی بروید.

اگر با چنین آزمونی مواجه شدید، از طراحان سؤال ایراد نگیرید، این امر ممکن است در کنکورهای سراسری و آزاد نیز اتفاق بیافتد.

دوم:

در مرحله‌ی اول، سؤالات قسمت الف، درمرحله‌ی دوم سؤالات قسمت (ب) و در مرحله‌ی سوم سؤالات قسمت (ج) را پاسخ دهید و سؤالات را به ترتیب دفترچه سؤال جواب بدهید.

 

سوم:

سعی کنید به ترتیب دفترچه پاسخ بدهید مگر آن که در درسی فوق العاده ماهر هستید.این مورد را بایک مشاور زبده درمیان بگذارید.

چهارم :

در صورت کمبود وقت، به سراغ دروسی که ضریب بالاتری دارند، بروید.

پنجم:

فقط سؤالاتی را جواب بدهید که به جواب آن ها اطمینان دارید.

 

2-آرامش در لحظه شروع آزمون:

معمولاً دانش آموزان در لحظه شروع آزمون، با دستپاچگی مواجه می‌شوند، سریع شروع به پاسخ‌گویی تست ها می‌کنند. و همین امر باعث می شود چند دقیقه‌ی ابتدای آزمون را از دست بدهند و سؤالات ابتدایی را با آرامش و تمرکز حواس کمتری پاسخ بدهند. بارعایت نکات زیر، این اضطراب بی مورد را از خود دور کنید:

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

 

الف) تفکر مثبت داشته باشید و به خودتان بگویید: «حتماً موفق خواهم شد. همه چیز برای موفقیت من فراهم است».

ب) نفس عمیقی بکشید.

ج) خونسرد باشید و حس سرحال بودن و نشاط را درخود القاء کنید.

د) نگاهی به دوروبرخود بیندازید و بر محیط جلسه‌ی آزمون مسلط شوید.

هـ) هنگامی‌ که اعلام شد: « داوطلبین، آزمون را آغاز کنید»، مضطرب نباشید، زیرا لحظه‌ی نتیجه‌گیری و موفقیت شما فرا رسیده است، کمی صبر کنید تا داوطلبین دیگر برگه ها را از روی زمین بردارند، سپس به آرامی برگه‌ی خود را از روی زمین بردارید، چند نفس عمیق بکشید و با توکل برخدا و استعانت ازائمه‌ی اطهار، پاسخ گویی به سؤالات را آغاز کنید.

 

3-زمان:

برای اینکه هنگام پاسخ‌گویی به سؤالات، گذر زمان شما را اذیت نکند و درعین حال هر چند وقت یکبار بتوانید زمان را کنترل کنید، ساعت خود را از دستتان باز کرده و در جیبتان قراردهید. سعی کنید ساعت مچی شما از نوع کامپیوتری و دیجیتالی باشد که دقایق رابه شما دقیق‌تر نشان می‌دهد .

 

تعدادی از تکنیک هایی که در رساندن شما به گزینه درست ‏می‏تواند بسیار کمک کند در زیر آمده است:

شک بین دو گزینه: اگر در تستی بین دو گزینه شک کردید، حتما از خیر آن تست نگذرید. حنی اگر با روش مهندسی معکوس مبتنی بر توزیع نرمال هم نتوانستید از روی پاسخ های طرفین گزینه درست را حدس بزنید، بازهم از خیر تست های دو گزینه تردیدی به راحتی نگذرید. دلیل آن هم بسیار راحت است:”احتمال درست بودن یکی از گزینه ها بر اساس احتمالات 50 درصد است.” فرض کنید در کل سوالات کنکور ، 20 سوال دارای چنین حالتی باشد. دو داوطلب را در نظر بگیرید. داوطلب اول به هیچ کدام از این 20تست پاسخ نمی دهد، در نتیجه نمره او برای این 20 سوال صفر درصد خواهد بود. فرد دوم ، اما به همه این سوالات با شک و تردید جواب‏می‏دهد. بر طبق قانون احتمالات از این 20 تست ، ده تا درست و ده تا غلط خواهند بود. پس نمره داوطلب با فرض سه امتیاز منفی مساوی یک امتیاز مثبت برابر است با:

درصد 33=3*20: 10-(3*10). یعنی نمره فرد برای این 20 تست ، 33 درصد خواهد بود و این در مقایسه با نمره فرد اول ، یعنی صفردرصد، نمره بالا و سرنوشت سازی است.

هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری: پاسخ هایی که از نظر قواعد دستوری ، باسوال هماهنگی ندارند، غالبا(به احتمال 90درصد) غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته‏می‏شود ، جاهای خالی را با جواب درست پرکنید و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست. چرا که از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست.

وجود دو گزینه متناقض در یک تست: اگر در تستی دوگزینه کاملا متناقض وجود داشته باشند، به احتمال 80 درصد جواب یکی از این دو گزینه است. و نیازی نیست که روی دو گزینه دیگر وقت بگذارید.

وجود دو گزینه مشابه در یک تست: اگر دو گزینه یک تست کاملا از نظر معنا مشابه هم باشند، و یا هر دو یک معنا را برسانند، به احتمال 100 درصد هیچ کدام جواب تست نخواهند بود.چرا که یک تست، یک جواب بیشتر ندارد.

حساس بودن به خطای چشمی هنگام مطالعه گزینه ها: 2 و 3در فارسی خیلی به هم شبیه هستند. بسیاری از طراحان سعی‏می‏کنند با تزریق پاسخ های شبیه از لحاظ شکل ظاهر کاری کنند تا داوطلب عجول گول بخورد و جواب صحیح را نبیند. به جملات و فعل های منفی و مثبت و علائم و شکل اعداد خوب دقت کنید. به احتمال 70 درصد گزینه درست معمولا در لابلای جوابهای از لحاظ شکلی شبیه هم ‏می‏باشند.

تست های جستجو کردنی: در این تست ها لازمه یافتن جواب این است که هر 4 گزینه را جستجو کرده و جواب صحیح را پیدا کنیم. در چنین تست هایی سعی کنید که برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع کنید چرا که معمولا یکی از این دو گزینه صحیح‏می‏باشد. همچنین مواظب باشید که انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد و بعد از اینکه مطمئن شدید گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد. همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید. گزینه ای که بررسی آن به ظاهر مشکل تر است خیلی اوقات در تست های جستجو کردنی همان گزینه جواب است.

عدم نیاز به دانستن همه مطالب یک تست: برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها ، نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست. و فقط با دانستن بخشی از تست‏می‏توانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید.

عدم نیاز به حل طولانی: معمولا سوالات کنکور در دروس فیزیک و شیمی و ریاضی که به صورت مساله‏می‏باشند، راه حل های طولانی ندارند و عمدتا یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح ‏می‏باشند. بنابراین هنگام حل این تست ها اگر دیدید که به محاسبات طولانی و استفاده از فرمولهای زیاد نیاز است، بلافاصله بفهمید که ازنکته مورد نظر طراح دور افتاده اید و یا در جایی اشتباه کرده اید. در بسیاری موارد نیز شکل کشیدن و یا عدد گذاری در سوالات ریاضی در رسیدن به جواب صحیح کمک زیادی می کند.

قیدهای تاکید و نفی بیانگر جواب غلط اند: گزینه هایی که دارای لغاتی مانند همیشه ، هرگز ، حتما و از این قبیل هستند، اصولا صحیح نمی باشند. در حالی که گزینه هایی دارای کلماتی مانند ممکن است ، احتمالا و مانند اینها ، معمولا صحیح‏می‏باشند.

تست جواب های محاسباتی : بعضی اوقات از شما خواسته‏می‏شود درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده چک کنید. به جای حل کامل محاسبه جواب کافی است ، جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده برقرار‏می‏شود یا خیر.

چند توصیه:

موفقیت در کنکور

تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی:

اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی کنید. به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید.

اولویت بندی دروس اختصاصی: بعد از اینکه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید که دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد و قبل از اینکه به سراغ روش مهندسی معکوس بروید. مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درسهای با ضریب بالاتر (درس های ضریب 4 کنار بگذارید ) و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب دهید.

درس های با انحراف معیار منفی بالا: درس هایی که خیلی ها از آنها بیزارند و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمی کنند.‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند. مثلا در رشته انسانی داوطلبان از تست های ریاضی بیزارند. در رشته تجربی درس های ریاضی و فیزیک کمتر طرفدار دارد. در رشته ریاضی نیز درس شیمی دچار نفرت شده است. حال آنکه ارزش واقعی یک تست از یک درس مشخص بعد از کنکور مشخص‏می‏شود. یعنی زمانی که معلوم شود چند نفر به این درس پاسخگو بوده اند. به عبارتی امتیاز سوالات درسی که عده کمی به آن پاسخ صحیح داده اند، مانند ریاضی در رشته تجربی و یا شیمی در رشته ریاضی و فیزیک به مراتب ارزش بالاتری از سوالات درسی دارد که عده زیادی به آن پاسخ‏می‏گویند و اینکه بگوییم در رشته تجربی فیزیک ضریب 2 دارد و ریاضیات هم ضریب 2، پس ارزش تستی این دو درس با هم برابر است کاملا غلط ‏می‏باشد.

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

برای اینکه بتوانید از وقتی که در اختیار شما قرار داده شده است بدرستی استفاده کنید لازم است در ابتدا پاسخ این سوال را بررسی کنیم. دلیل اصلی اینکه یک داوطلب در طی آزمون دچار کمبود وقت میشود، نداشتن برنامه ریزی زمانی در طی آزمون است. این امر باعث میشود تا داوطلب بر روی یک سوال بیش از حد مکث کرده و شانس خود را کاهش دهد.

 

مدیریت زمان در آزمون تستی و کنکور

 

نکته اول که باید در آزمونهای تستی مورد توجه قرار دهید این است که زمان خود را هوشمندانه استفاده کنید. داشتن برنامه در این مورد اهمیت ویژه ای دارد. شاید سوال بپرسید چطور در طی آزمون برنامه داشته باشم؟ به این سوال در ادامه پاسخ خواهیم داد.

در آزمونهای تستی و به خصوص کنکور، سوالات استاندارد سازی شده هستند. یعنی علاوه بر اینکه وقت مناسب برای پاسخگویی به آنها در نظر گرفته شده، سوالات به رده های آسان، متوسط و سخت دسته بندی شده اند. پس برای مدیریت زمان، شما باید مدت زمان خاصی را برای پاسخ گویی به هر سوال در نظر بگیرید.

فرض کنید باید به تعداد 60 سوال در 70 دقیقه پاسخ دهید. قبل از شروع آزمون استراتژی خود را بررسی کنید. 5 دقیقه از این زمان برای بررسی اولیه سوالات و 5 دقیقه برای بررسی مجدد پاسخ ها یا پرکردن پاسخ نامه نیاز است که این 10 دقیقه باید از زمان کل آزمون کسر شود. پس در حقیقت برای پاسخگویی به 60 سوال شما 60 دقیقه وقت خواهید داشت که به عبارتی میشود یک دقیقه برای هر سوال. درحالی که پاسخگویی به اکثر سوالات زمانی کمتر از یک دقیقه نیاز خواهند داشت.

نکته دوم این است که بدانید چگونه در طی آزمون عمل کنید. همانطور که گفتیم سوالات به دسته های آسان، متوسط و سخت طبقه بندی میشوند و داوطلب با خواندن متن سوال متوجه درجه بندی آن خواهد شد. اگر با سوال سخت مواجه شدید که فکر میکنید پاسخ آنرا نمیدانید بلافاصله از آن سوال عبور کنید. از اینکه پاسخ نامه سفید بماند نترسید. اگر بر روی سوالاتی که سخت هستند بمانید شانس خود را برای پاسخ دادن سوالات آسان از دست خواهید داد. برای خود علامتهایی را در نظر بگیرید. برای مثال :

  • علامت – یعنی سوال با بلد نیستم و پاسخ را نمیدانم
  • علامت x یعنی سوال را بلد هستم ولی برای رسیدن به پاسخ درست به زمان نیاز دارم یا پاسخ را فراموش کرده ام و با کمی فکر کردن پاسخ را به خاطر می آورم.
  • علامت + یعنی پاسخ سوال را وارد کرده ام

سوالات را یکی یکی و با دقت بخوانید و پیش بروید. از سوالات ساده و آسان شروع کنید و اگر پاسخ سوال را با اطمینان میدانید در همان لحظه پاسخ دهید و کنار شماره سوال علامت + را قرار دهید. این کار باعث تقویت روحیه شما نیز میشود.

اگر پاسخ سوال را میدانید ولی فکر میکنید برای پاسخ دادن به سوال بیشتر از زمانی که برای هر تست در نظر گرفته اید ( برای مثال بیش از یک دقیقه ) زمان نیاز است کنار سوال، علامت بزنید ( مثلا علامت x ) و از سوال عبور کنید. زمان خود را برای تستی که احتمال دارد پاسخ اشتباه بدهید صرف نکنید در دور بعد به سراغ این سوالات بیایید!

اگر پاسخ سوال را نمیدانید یا آن مبحث را مطالعه نکرده اید کنار سوال علامت – بزنید و دیگر تا انتهای آزمون به سراغ آن سوال نروید .

مزیت این کار در این است که شما یکبار تمامی سوالات را خوانده اید و سوالات آسان را پاسخ داده اید ( یعنی حداقل حدود 20 درصد ) و زمان مناسبی برای سوالات متوسط ( 60 درصد از سوالات) و سخت ( 20 درصد سوالات ) دارید. در دور دوم به سراغ سوالاتی بروید که در کنار آنها علامت x قرار داده اید و سعی کنید در مدت زمانی که تعیین کرده اید به این سوالات پاسخ دهید. تنها اگر به سوالات ساده و متوسط پاسخ دهید چیزی حدود 80 درصد میشود! ( البته جلوگیری از اشتباهات سهوی هم باید رعایت کنید که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد ).

این روش نیازمند یک ساعت مچی دارای ثانیه شمار و تمرین است و شما باید در منزل این روش را تمرین کنید و بعد از مدتی به سادگی با این روش میتوانید پیشرفت زیادی در آزمونها بدست آورید و از رقیبان پیشی بگیرید.


اگر احساس میکنید با پر کردن پاسخ نامه بلافاصله بعد از هر سوال تمرکز خود را از دست میدهید میتوانید در برگه سوالات دور پاسخ صحیح خط بکشید و در انتهای آزمون به صورت یکجا پاسخ نامه را پر کنید ولی توجه داشته باشید که برای پر کردن هر خانه برای هر سوال حدود  10 ثانیه زمان نیاز خواهید داشت و اگر تعداد سوالات 60 تا باشد حدود 600 ثانیه یا به عبارتی 10 دقیقه زمان نیاز دارید که باید آن را در ابتدای آزمون در نظر بگیرید!


ده نکته برای عملکرد بهتر در آزمون کنکور

نکات زیر را برای عملکرد بهتر در آزمون کنکور بکار گیرید:

1) با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، پاک کن، تراش و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

2) با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: «من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم». نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

3) آرام ولی هوشیار باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

4) در ابتدا نگاهی گذرا به سوالات بیندازید. حدودا 10 درصد از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی (در سوالات) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سوالات زمانبندی کنید. در حالی که سوالات را می خوانید، نکاتی که به ذهنتان می رسد و می تواند مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

5) برای پاسخگویی به سوالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سوالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که:
▪ مشکل تر هستند.
▪ جواب دادن به آنها وقت بیشتری می گیرد.
▪ نمره کمتری دارند.

6) در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید.
▪ ابتدا پاسخ هایی را که می دانید اشتباه است، کنار بگذارید.
▪ اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخ های باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.
▪ اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.
▪ شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر این که واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

7) در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سوالات خوب فکر کنید.
▪ ابتدا نکات مهمی را که راجع به سوالات به ذهنتان می رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.
▪ این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.
▪ سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

8) در پاسخ به سوالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.
▪ در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید.
▪ مقدمه ای برای آن بنویسید.
▪ سپس موضوع را با جزییات بیشتری شرح دهید.
▪ به سوال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیرضروری و مثال های اضافی بپرهیزید.

9) ده درصد از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید.
▪ برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید.
▪ در انتها تمام سوالات را مرور کنید.
▪ مطمئن شوید که به تمام سوالات پاسخ داده اید.
▪ پاسخ ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و… را تصحیح کنید.

10) وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید.
▪ به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید.
▪ برای امتحانات آخر سال، سوالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
▪ بهترین روش یادگیری را که برای شما موثر بوده، انتخاب کنید.
▪ روش هایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید.
▪ سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

چگونه در کنکور موفق شویم؟روش مطالعه در تک‌تک دروس کنکور کاربرد روش های مطالعه در تک تک دروس
نکته 1- مهمترین مرجع سؤالات ، کتابهای درسی می باشند. مخصوصاً در سال های اخیر که سؤالات کنکور در تمامی دروس به سمت مفهومی شدن گام برداشته اند، لزوم توجه دقیق و مرجع قرار دادن کتابهای درسی الزامی است . 
نکته 2- ضرایب دروس اختصاصی در موقع محاسبه جهت تعیین نمره ی تراز، به دلیل اختصاصی بودن در یک ضریب 3 ضرب می شود. یعنی در گروه علوم ریاضی ضریب درس ریاضیات برابر 12 و ضریب فیزیک برابر 9 و ضریب شیمی برابر 6 است .   

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

گاه ممکن است دچار وسوسه شوید که کلاس درس وقتتان را تلف میکند و حضور در مدرسه سبب کمبود وقت برای مطالعه آن دسته از کتابهای درسی می‌گردد که برای شما در کنکور مهم است ولی اشتباه همین جا است که با این تصور از کلاس غیبت می‌کنید و یا با تأخیر به کلاس می‌روید  

و از نکات مهمی که ممکن است در جمع کلاس به ذهن خود و دوستانتان برسد غافل می‌شوید مطمئن باشید اکثر طراحان خود معلم بوده و هستند و سؤالات را بر اساس سؤالاتی که ممکن است به ذهن شما خطور کند طراحی می‌کنند.

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

برای کسب رتبه تک رقمی در کنکور به این 5 مورد عمل کنید


خیلی‌ها بر این باورند که با هزینه میلیونی و شرکت در کلاس‌های کنکور شانس صد در صدی برای قبولی در کنکور را خواهند داشت. اما میتوان بدون این هزینه های میلیونی نیز در کنکور قبول شد.

چگونه 5 ماه مانده به کنکور موفق شویم؟ (آقای عاملی)
، اگر میخواهید در کنکور قبول شوید ولی نمیتوانید به انواع کلاس‌های تست زنی بروید و معلم خصوصی استخدام کنید ادامه مطلب زیر را بخوانید.

 دانش آموزانی که در این 5 ماه مانده به کنکور تصمیم گرفته اند که برای شرکت در کنکور به صورت جدی اقدام کنند و به خودشان می گویند «من تا الان جدی درس نخوانده ام» چند پیشنهاد می دهیم تا بتوانند به نتیجه مورد نظرشان در کنکور برسند.

 


باور کنید که می توانید

ممکن نیست هیچ دانش آموزی در مقطع پیش دانشگاهی وجود داشته باشد که ذهنش به طور کلی از اطلاعات درسی خالی باشد. با توجه به این که یک دانش آموز سال پیش دانشگاهی، 11 سال تحصیل کرده و درس خوانده است، به هیچ وجه نباید با خودش فکرکند که هیچ درسی را به خوبی فرا نگرفته است.

نکته ای که در این جا خیلی مهم به نظر می رسد این است که بعضی دانش آموزان باور ندارند که ذهن شان خالی از مطالب مفید و حتی کافی در درس خاصی نیست. چنین دانش آموزانی باید در اولین قدم باور کنند که ذهن شان خالی نیست و اطلاعات زیادی دارند.

 باورهای منفی مانع پیشرفت می شود و نباید به خودشان القا کنند که زمان بسیار کم و درس های بسیاری مانده است.



تست زدن درس های پیش دانشگاهی

با توجه به این که درس های پیش دانشگاهی یک تمام شده است و دانش آموزان درس های پیش دانشگاهی یک را فرا گرفته اند، بهتر است یک هفته به خودشان فرصت بدهند و فقط تست های درس های پیش دانشگاهی یک را بزنند.

با این کار مشکلات درسی ترم یک برای آن ها حل خواهد شد و می توانند ترم 2 را هم با کلاس پیش بروند. یعنی در همین ترم هم درس های پیش دانشگاهی 2 را بخوانند و هم تست های مرتبط با آن را بزنند.

دروس طلایی را با دقت بیشتری بخوانید

درس های پایه هم از اهمیت و ضریب بالایی در کنکور برخوردار هستند و باید از بعضی از آن ها به عنوان درس های طلایی نام برد. برای خواندن درس های پایه، بهتر است داوطلبان آن ها را بر اساس ضریب شان در کنکور بخوانند.

وقتی به دانش آموزان گفته می شود که درس های شان را بر اساس ضریب بخوانند یعنی الزاما دلیلی ندارد که همه کتاب های دبیرستان را کامل بخوانند و می توانند فقط کتاب هایی را که از اهمیت بیشتری برخوردارند با دقت و چندین بار مطالعه کنند. داوطلبان باید مطالبی که در کنکور اهمیت خیلی بیشتری دارد و فصل هایی را که تعداد تست های بیشتری از آن ها در کنکور می آید بیشتر و با دقت تر مطالعه کنند.

البته دانش آموزان نباید هیچ کتابی را کلاً کنار بگذارند. یعنی نگویند مثلا من فلان کتاب را به هیچ وجه نمی خوانم و کنار می گذارم. تنها اجازه ای که این دانش آموزان دارند این است که بعضی فصل های بعضی کتاب های خاص را حذف و آن ها را تا حد امکان کمتر یا اصلا نخوانند. بهتر است این فصل ها قسمت هایی از کتاب باشد که در کنکورهای قبل تعداد تست های کمتری از آن ها آمده است.

زمان برای خودتان ذخیره کنید

اگر دانش آموزی فکر می کند در درسی خیلی ضعیف است و آن درس در رشته او از اهمیت بالایی برخوردار است، باید در این زمان باقی مانده با کمک معلم هایش و تلاش خودش این ضعف را برطرف کند.

در این زمان باقی مانده تا کنکور، ذخیره زمان بسیار مهم است؛ ذخیره زمان یعنی این که یک دانش آموز حجم محدود از درس ها را در زمان کمتری بخواند که به همین دلیل توصیه می شود که برای درس خواندن از دوستان موفق ترش کمک بگیرد تا زمان کمتری برای یادگیری از او گرفته شود.

زمان های مرده را با مرور زنده کنید

مرور برگه های خلاصه برداری شده که داوطلب از درس هایی که خوانده، برداشته است هم کمک زیادی به فرد می کند.

داوطلبان می توانند از این برگه ها در زمان هایی که تلف می شود مانند وقتی که در مترو یا اتوبوس هستند برای مرور درس هایی که خوانده اند، استفاده کنند تا از زمان های باقی مانده تا کنکور بهترین استفاده را کرده باشند

  • جعفر جعفری
  • ۰
  • ۰

چگونه می توانم رتبه برتر کنکور شوم؟

  • چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟
  • چگونه رتبه تک رقمی و دو رقمی کنکور شویم؟
  • چگونه میتوانم رتبه برتر کنکور سراسری شومهر ساله خیلی از داوطلبان کنکور سراسری با آرزوی رتبه برتر شدن در کنکور سراسری مطالعه خود را آغاز می کنند و اما ناگهان وسط راه عشق و علاقه خود را از یاد می برند و سرگرم روزمرگی ها و خوشی های گذرا می شوند و آخرشم میگن “ایشالله سال بعد!


  • جعفر جعفری