کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

هنگام انتخاب رشته از کدام رتبه کارنامه استفاده کنیم؟ 

 

هر سال که کارنامه های کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش اعلام می شود، دانش آموزانی که موفق به کسب نتیجه مرحله اول شده و مجاز به انتخاب رشته می باشند،

هنگام انتخاب رشته از کدام رتبه کارنامه استفاده کنیم؟

 

با مشاهده کارنامه خود با سوالات متعددی مواجه می شوند.یکی از مهمترین این سوالها چگونگی استفاده از رتبه و نمرات کسب شده در منطقه ، سهمیه ، رتبه کل و زیر رتبه های هر گروه است. درارائه این مقاله هدف این است که دانش آموز بتواند با استفاده از آنچه که می آموزد براحتی از رتبه های متعدد خود استفاده نماید. برای ورود به این بحث باید مقدمتا چند موضوع مرتبط تشریح شود.اول از همه چند اصل زیر را در نظر بگیرید.

اصل اول.

رفتارجمعیت:انتخاب رشته یک فرایند آماری است و بستگی به علاقمندی و اولویت بندی جامعه آماری شرکت کننده و رفتارجمعیت در همان سال دارد. اصل دوم.شانس: شانس قبولی هر داوطلب در یک رشته خاص بستگی به تعدادداوطلبان قبلی آن شخص دارد که آن رشته خاص را انتخاب کرده باشند یا نه.مثلا در صورتی که داوطلبی رتبه 30000 آورده باشد و بخواهد یک رشته مثلا عمران دانشگاه علم وصنعت قبول شود ودر برگه انتخاب رشته خود آن را انتخاب کرده باشد ولی هیچ یک از نفرات قبلی در برگه های انتخاب رشته خود این رشته را انتخاب نکرده باشند، این داوطلب قبول می شود. اصل سوم. پوچ بودن بعضی از رتبه ها:در تمام گروهای آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ،هنروزبان بیش از دو زیر گروه دارد.پس هرداوطلب در هرکدام از زیر گروهها حائز یک رتبه می شود . پس تعداد زیادی از رتبه ها پس از تعیین رشته توسط سازمان سنجش پوچ می شود. مثلا دانش آموز رشته ریاضی درسه زیر گروه رتبه دارداما بلاخره در یک رشته از سه زیر گروه قبول خواهد شد وبنابراین دو رتبه دیگر پوچ می شود**

برای آنکه بتوانید از هرکدام از رتبه های کارنامه ی خود براحتی استفاده کنید اول باید بدانید هریک از رتبه ها نشانگر چیست

انواع رتبه ها

1. رتبه در منطقه

درکنکور سراسری 92سازمان سنجش سه منطقه ثبت نامی از شماره های 1 الی 3 وجود دارد که دانش آموز هنگام ثبت نام اولیه در سایت سازمان سنجش خود را درجامعه آماری یکی از آن مناطق ثبت می کند.بنابراین رتبه در منطقه به معنای کسب توانایی علمی دانش آموز در جامعه آماری آن منطقه می باشد.مثلا دانش آموزی رتبه 3410 در منطقه 2 اخذ کرده است و تعداد افراد شرکت کننده در آن منطقه به عنوان مثال 100000 نفر بوده و از این تعداد 48000 نفر از طرف سازمان سنجش مجاز به انتخاب رشته شده اند، بنابراین دانش آموز مذکور " نفر 3410ام از تعداد نفرات 48000ام مجاز به انتخاب رشته در منطقه 2" می باشد.

2. رتبه در سهمیه

مشابه با توضیحات بالا جامعه های آماری دیگری چون شرکت کنندگان در آزمون سراسری عضو گروه خانواده های شاهد یا ایثارگر و یا رزمندگان وجود دارد.رتبه های این افراد نیز مشابه بند 1 نسبت به تعداد شرکت کنندگان در سهمیه خودشان در کارنامه می آید.مثلا رتبه داوطلبی در سهمیه شاهد 45 شده و آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در این سهمیه 7500 است ، با توضیحات بالا این دانش آموز " نفر 45ام از تعداد نفرات 7500ام مجاز به انتخاب رشته در سهمیه شاهد" است.

3. رتبه کشوری

همانطور که از نامش پیداست این رتبه نشانگر وضعیت این داوطلب نسبت به جامعه آماری کل شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی خود می باشد.

4. رتبه های زیرگروه

در هر گروه آزمایشی بسته به تفاوت ضرایب دروس امتحانی چند زیر گروه تعریف شده است که هرکدام از داوطلبان در آنها رتبه های متفاوتی گرفته اند. مثلا داوطلبان شرکت کننده در رشته تجربی نسبت به پاسخگویی به درس زمین شناسی در دو زیر گروه 1 و 2 ،دو رتبه متفاوت میبینند.اگر به سوالات زمین شناسی جواب داده باشند رتبه زیر گروه 2 کمتر از رتبه زیر گروه 1 میشود.در زیر گروه 1 اهمیت درس زمین شناسی صفر درنظر گرفته شده است.

تفکیک بومی پذیری رشته ها آخرین مفهومی است که باید توضیح داده شود. از چند سال گذشته تاکنون بدلیل گسترش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مناسب ،دیگر دانشجویان نیازی ندارند برای ادامه تحصیل در برخی از رشته ها از محل زندگی خود فاصله زیادی بگیرندو می توانند در نزدیکی محل زندگی خود در مقطع آموزش عالی ادامه تحصیل دهند . براین اساس تعدادی از رشته ها بومی گزینی شده است. این بدان معناست که مثلا دانش آموز داوطلب رشته ریاضی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق – که رشته استانی معرفی شده است – می تواند در دانشگاه سراسری استان خود ادامه تحصیل دهد. با مطالعه مطالب بالا اکنون تا حدودی می توانیدیک رابطه منطقی بین رتبه های خود و انتخاب رشته پیدا کنید .اما با توجه به حساسیت انتخاب رشته و کمی وقت و حوصله داوطلب می توانیم راهنما وتند آموز زیر را ارائه دهیم. پیشنهاد می کنم از ماژیک های شبرنگ با رنگهای متنوع استفاده کنید

• ابتدا رتبه های کل و سهمیه ای خود را با رنگهای متنوع شبرنگ کنید مثلا در رشته ریاضی با سه زیر گروه سه رتبه سهمیه ای و سه رتبه کل داریم که با شش علامت یا رنگ مشخص می شود.(مثلا نارنجی برای رتبه سهمیه در زیر گروه 1)

• بامراجعه به صفحه راهنمای دفترچه انتخاب رشته نسبت به نوع پذیرش بومی اعم از استانی ؛قطبی؛ناحیه ای و.. اطلاعات کسب کنید سپس رشته های مورد نظر خود را به تفکیک استانی ؛ ناحیه ای ؛ قطبی و کشوری با رنگهایی که در بالا شبرنگ کرده بودید تفکیک کنید به عنوان مثال اگر دررشته ریاضی رشته الکترونیک را می خواهید انتخاب کنید این رشته ناحیه ای می باشد پس رنگ رتبه سهمیه در زیر گروه 1 را برای الکترونیک در نظر بگیرید.(بنابراین الکترونیک نارنجی رنگ می شود)

• درصورتیکه رشته های انتخابی شما استانی ویا ناحیه ای باشد رتبه های تمام زیرگروهها در منطقه اهمیت ویژه دارد.

• درصورتیکه رشته های انتخابی شما قطبی و کشوری باشد رتبه های تمام زیر گروهها در کل اهمیت دارد.

• حال کلیه دانشگاهها و رشته هایی راکه تمایل به انتخاب رشته داریدبا رعایت قوانین تناسب رنگها شبرنگ کنید. بعد از این مرحله به وضوح می توانید نسبت به انتخاب های خود دید بهتری داشته باشید.

• مرحله بعدی مقایسه رشته / دانشگاههای انتخابی شما با رتبه های شماست . بهترین رتبه در زیر گروه یا کل را برای بهترین رشته ها /دانشگاهها درآن زیر گروه درنظر بگیرید.

• اگر در زیر گروهی رتبة بد آورده اید طبیعتا باید از رشته /دانشگاههای کم طرفدار تر انتخاب رشته داشته باشید.

• معمولا اولویت های انتخاب در نوع دانشگاهها به ترتیب روزانه ؛ شبانه ؛ غیرانتفاعی ؛ پیام نور و مجازی می باشند.

• اولویت های انتخاب در رشته ها به ترتیب تکنیکال و کاربردی ؛ علوم پایه کاربردی ؛ علوم پایه محض ؛ فوق دیپلم کاربردی ؛ فوق دیپلم محض می باشند.

• باتوجه به اطلاعات بالا اگر داوطلبی در رشته ریاضی و در زیرگروه 1 رتبه 10000 آورده باشد و تمایل به انتخاب رشته الکترونیک داشته باشد. طبیعی است که باتوجه به اینکه رشته الکترونیک یک رشته تکنیکال وکاربردی است با این رتبه در دانشگاههای روزانه و شبانه احتمال قبولی کمتری دارد وبهتر است که دانشگاههای مجازی و غیر انتفاعی را برای خود انتخاب کند.اما اگر یک رشته علوم پایه مثل آمار را بخواهد انتخاب کند احتمال قبولی آن در دانشگاههای سراسری هم می تواندبیشتر باشد. درآخر و به عنوان موثر ترین توصیه در انتخاب رشته دانش آموزانی که رتبه خوب نیاورده اند ، اینست که با توجه به اینکه در این ایام استرس بالایی هم دارید بهتر است باکمک و همیاری یکی از بزرگتران خود اقدام به انتخاب رشته نمایید تا از بروز اشتباهات غیر قابل جبران جلوگیری کنید.

در مجموع باید متذکر شویم تمامی رتبه های برتر کنکور عزیزانی همچون دیگر فرزندان این مرز و بوم هستند اما آنها دراین سن به این بلوغ فکری رسیده اند که برای موفق بودن باید ایمان ،اراده مصمم ، برنامه ، پشتکار و حوصله داشته باشندو اتلاف بیهوده وقت ارزشمند خودپرهیز کرده و یک مرز صحیحی میان جدیت و تفریح و استراحت طراحی کنند و خود را ملزم به رعایت این مرز بدانند و داستان معروف پینوکیو نباشد که تماما در شهر بازی خوش گذراندو درنهایت به دردسر افتاد!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی