کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

برای غلبه بر استرس امتحان و کاهش استرس چکار کنیم

ده گام ساده برای غلبه بر استرس امتحان

هر دانش آموزی که قصد کسب نمرات بالا داشته باشد، استرس امتحان را تجربه می‌کند. اما استرس بی دلیل بوجود نمی‌آید و شما می‌توانید اجازه دهید باعث تضعیف یا تقویت و بهبود عملکرد شما شود.

استرزس امتحان

 

برای مقابله با استرس امتحان ابتدا باید دلیل پشت این نگرانی را درک کنید. پس از آن می‌توانید از روش‌هایی برای کاهش فشاری که بر خود احساس می‌کنید استفاده کنید. تحقیقات دلایل اصلی این پدیده را نشان داده است:

  • سطح انگیزه پایین
  • کمبود آمادگی و برنامه ریزی
  • سطح توقعات بالای دیگران
  • رقابت با دیگران

تفاوت بین دانش آموزی که به استرس اجازه می‌دهد جلوی پیشرفت او را بگیرد و کسی که استرس خود را طوری جهت می‌دهد که باعث تلاش بیشتر شود، روش برخورد آن‌ها با موانع مطالعه است. دانش آموزان موفق متوقف می‌شوند، فکر می‌کنند و مسیری را انتخاب می‌کنند که به آن‌ها را از بن بست خارج کند.

در ادامه به برخی روش‌ها برای کنار گذاشتن احساسات منفی و تمرکز بر اهداف آموزشی شما اشاره می‌شود.

ده روش فوق العاده برای مقابله با استرس امتحان

۱- گوش کردن به موسیقی کلاسیک

گوش سپردن به موسیقی می‌تواند فضایی مولد و مثبت ایجاد کند. موسیقی کلاسیک به عنوان بهترین نوع موسیقی برای افزایش قدرت ذهن شناخته شده است.

۲- قدم زدن

بسیاری از دانش آموزان فکر می‌کنند که قبل از امتحان باید تمام وقت خود را پای کتاب و دفتر بگذرانند. اما تحقیقات ثابت کرده است که فعالیت بدنی مثل قدم زدن می‌تواند قدرت حافظه و مغز شما را افزایش دهد.

شکل زیر نتایج تحقیقات انجام شده توسط دکتر چاک هیلمن از دانشگاه الینویز را نشان می‌دهد.  می‌بینید که تاثیر فعالیت بدنی بر عملکرد مغز شما واقعا خیره کننده است. تصور کنید این بهبود عملکرد چطور بر نتیجه آزمون شما تاثیر می‌گذارد!

عملکرد مغز و قدم زدن

سمت چپ: پس از نشستن، سمت راست: پس از ۲۰ دقیقه قدم زدن

۳- برنامه ریزی روال مطالعه

متاسفانه بسیاری از دانش آموزان اهمیت داشتن یک نقشه مطالعه شخصی را فراموش می‌کنند. اگر فرآیند آموزش خود را درک کنید می‌توانید عملکرد خود را در زمان مطالعه به شدت بهبود دهید. برای مطالعه خود اهداف روزانه و هفتگی قائل شوید. رسیدن به این اهداف به شما روحیه و اطمینان خاطر می‌دهد.

۴- با کیسه‌های پلاستکی بادی بازی کنید

بازی کردن با حیوانات خانگی می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. اگر از حیوانات خانگی خوشتان نمی‌آید، ترکاندن کیسه‌های پلاستکی محافظ ضربه را امتحان کنید!

ترکاندن کیسه پلاستیکی

۵- خواب کافی

خواب کافی شبانه مزایای فراوانی به همراه دارد. مغز شما در زمان خواب اطلاعات جدید را به حافظه بلند مدت منتقل می‌کند تا شما بتوانید در روز امتحان آن‌ها را به یاد آورید.

۶- به مغز خود استراحت بدهید

مدیتیشن یکی از موثرترین روش‌ها برای استراحت و کاهش سطح استرس است. علاوه بر این، مراقبه به شما کمک می‌کند که تمرکز بیشتری داشته باشید.

۷- شکلات تلخ بخورید

خوردن شکلات تلخ با درصد بالای %۷۰ باعث کاهش هورمن استرس کورتیزول می‌شود و به بدن آرامش می‌بخشد. علاوه بر این، شکلات اندروفین آزاد می‌کند که یک ضد استرس طبیعی محسوب می‌شود.

۸- صحبت کنید

گاهی لازم است با کسی درباره وضعیت روحی خود صحبت کنید. حتی شاید لازم باشد بالای کوه یا پشت بام بروید و فریاد بکشید. احساس خود را درک کنید و آن را بیرون بریزید! صحبت با یکی از اعضای خانواده یک دوستان می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

۹- بنویسید

اگر امکان صحبت کردن با اطرافیان و دوستان را ندارید، احساسات خود را بنویسید. هر بار که استرس به سراغ شما می آید، یک برگه کاغذ بردارید و تمام احساسات خود را یادداشت کنید. بعد هم برگه را دور بیاندازید. نوشتن به شما کمک می کند که بر بسیاری از احساسات غیر منطقی خود غلبه کنید.

۱۰- از تولیدکنندگان حواس پرتی دوری کنید

روزی چند بار فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام خود را چک می‌کنید؟ اگر زمانی که در روز صرف این نوع فعالیت‌های می‌کنید را محاسبه کنید، احتمالا از بزرگی آن متعجب خواهید شد. جدا شدن از زندگی آنلاین این روزها خیلی سخت شده است، اما با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت خود و زمان پیش رو، می‌توانید راحت‌تر وقت خود را آزاد کنید.         

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی