کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

چطور ریاضیات بخوانیم و روش صحیح مطالعه ریاضیات چیست

مطالعه ریاضیات: ۷ راز کسب مهارت در ریاضیات

riuazi-konkoor

چطور ریاضیات بخوانیم: روش مطالعه ریاضیات دبیرستان و کنکور

ریاضیات مبحثی است که هر دانش آموز و دانشجویی باید دیر یا زود به مطالعه آن بپردازد. بعضی‌ها عاشق ریاضیات هستند، اما اگر صادقانه صحبت کنیم اکثر افراد از مطالعه ریاضیات بیزارند. اما این مساله از اهمیت ریاضی برای دانش‌آموزان کم نمی‌کند. بیشتر درس‌های دانشگاه نیاز به دانش ریاضیات دارند و تقریبا هر حرفه‌ای، از ریاضیات به طور روزمره استفاده می‌کند. مشکل اینجاست که بسیاری از دانش آموزان نمی‌دانند چطور ریاضیات بخوانند تا نتایج قابل قبولی کسب کنند.

ریاضیات یکی از آن درس‌هایی است که می‌توانید ساعت‌ها برای مطالعه آن صرف کنید و هیچ پیشرفتی نداشته باشید. مهم نیست چقدر خوانده‌اید، اگر نتوانید سوالات را در روز امتحان/کنکور جواب بدهید، شکست خورده‌اید. خوشبختانه روش‌هایی برای مطالعه ریاضیات وجود دارد که می‌تواند در هر سطحی که هستید به شما کمک کند. حتی ممکن است در نهایت به ریاضیات علاقه‌مند شوید!

 

۷ نکته برای حل مسائل ریاضیات

۱- تمرین، تمرین و تمرین بیشتر

غیر ممکن است که بتوانید با گوش دادن و خواندن در ریاضیات مهارت کسب کنید. برای مطالعه ریاضیات باید آستین‌ها را بالا بزنید و مساله حل کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر است. هر مساله ویژگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است به روش‌های مختلفی قابل حل باشد. هیچ راه میانبری وجود ندارد. برای موفقیت در ریاضیات باید تعداد زیادی مساله حل کنید و تست بزنید.

 

۲- بازبینی اشتباهات

وقتی که مسائل ریاضی را حل می‌کنید، باید فرآیند حل مساله را بررسی کنید. اگر اشتباهی کرده‌اید، باید آن را بازبینی کنید و بفهمید در کدام مهارت حل مسال ضعف دارید. درک چگونگی برخورد شما با مساله و چگونگی رخ دادن اشتباه، گام بزرگی در جهت قویتر شدن و اجتناب از اشتباهات مشابه در آینده است.

 

۳- تسلط بر مفاهیم کلیدی

به هیچ وجه سعی نکنید روش حل مساله را حفظ کنید. بهتر این است که چگونگی حل مساله و منطق نهفته در آن را درک کنید. بدین ترتیب می‌توانید در آینده به مسائل مشابه پاسخ دهید.

به خاطر بسپارید که ریاضیات یک موضوع ترتیبی است و فهم عمیق از مفاهیم اصلی یک مبحث، قبل از پرداختن به سایر مباحث ضروری است. در غیر این صورت قادر به حل مسائل پیچیده‌تر نخواهید بود.

 

۴- ضعف‌های خود را بشناسید و برطرف کنید

گاهی ممکن است حین حل یک مساله گیر بیافتید و نتوانید جلوتر بروید. بسیاری از دانش آموزان از چنین مساله‌ای چشم پوشی می‌کنند و به سراغ تست بعدی می‌روند. اما درست این است که برای فهمیدن روند حل آن مساله وقت بگذارید و تلاش کنید.

به یاد داشته باشید: برای کسب مهارت در ریاضیات نیاز به زمان و صبر دارید.

می‌توانید سوالات مشکل را با کمک دوستانتان حل کنید.

 

محیط مطالعه۵- محیط مطالعه مناسبی انتخاب کنید.

مطالعه ریاضیات بیشتر از هر درس دیگری نیاز به تمرکز دارد. یک محیط مطالعه مناسب و بدون حواس پرتی در سرعت یادگیری شما بسیار تاثیر گذار است. پخش موسیقی در حین مطالعه می‌تواند یک فضای آرامش‌بخش ایجاد کند و تمرکز شما را افزایش دهد. اما به یاد داشته باشید از موسیقی‌های با ریتم تند، مثل رپ، اجتناب کنید.

 

۶- یک دیکشنری ریاضیات بسازید

ریاضیات زبان مختص به خود و قوانین متعددی دارد. یک دفترچه یا یک دسته فلش کارت شامل تمام مفاهیم، تعاریف و فرمول‌هایی که لازم دارید بسازید. در این دیکشنری نکات کلیدی، مفاهیم و حتی چند مثال ساده برای کمک به یادآوری مطلب بگنجانید.

 

۷- استفاده از ریاضیات در زندگی روزمره

سعی کنید تا آنجا که ممکن است از مثال‌های مربوط به زندگی روزمره و دنیای واقعی استفاده کنید. ریاضیات گاهی اوقات بسیار انتزاعی است و توجه به مسائل واقعی می‌تواند فهم برخی مفاهیم را تسهیل کند. برای مثال، مبحث احتمال می‌تواند برای پیش‌بینی احتمال وقوع رخ‌دادی مثل برنده شدن در قرعه کشی بانک مورد استفاده  قرار گیرد. راستی، چقدر احتمال دارد شما در قرعه کشی یک حساب قرض الحسنه برنده یک خودرو شوید؟

 

  • ۹۷/۰۷/۲۵
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی