کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

به چه دلایلی نباید از راه حل های تستی استفاده کنیم

5دلیل برای اینکه از راه حل‌های تستی استفاده نکنیم!

راه حل تستی

چرا بهتر است سراغ روش های تستی نرویم؟

در طول دوره آمادگی برای کنکور، با کتاب‌ها، موسسات و اساتیدی مواجه خواهید شد که از شما می‌خوان برای حل مسائل از روش تستی استفاده کنید. می‌خوایم ببینیم خوبه بریم سراغ این روش‌ها یا نه. با ذکر دلیل!

بزارید اول ببینیم اصلا "روش تستی" چیه؟! به روشی برای حل مسئله که کلیت نداره، فقط برای حالت‌های خاصی صدق می‌کنه و معمولا از روش حل استاندارد کوتاه‌تره، روش تستی می‌گیم. اما ۵ دلیل خیلی مهم هست، که بهتره سراغ این نوع روش‌ها نرید:

 

۱- روند کاهشی تعداد سوال‌هایی که می‌تونید به روش تستی جواب بدید

همونطوری که می‌دونید، سوالات کنکور به سمت مفهومی شدن پیش می‌رن. بنابراین شما هر سال با تکیه بر راه حل‌های تستی به سوالات کم و کمتری می‌تونید پاسخ بدید. به عبارت دیگه، بازده کار شما (نسبت وقتی که برای مطالعه گذاشتید به نتیجه‌ای که گرفتید) کاهش پیدا می‌کنه. پس بهتره که ببینید در کتاب‌های درسی از چه روشی برای حل مسائل استفاده می‌شه و از همون استفاده کنید.

 

۲- در زمان تمرین، استفاده از روش‌های تستی یادگیری رو تضعیف می‌کنه

همیشه تعدادی از سوالات کنکور یا امتحان ترکیبی هستند. یعنی شما با یه سوال مواجه می‌شید که برای حل اون نیاز به دونستن چندین مبحث متفاوت دارید. در حالت عادی وقتی که به یه سوال جواب می‌دید، تمام مباحث مرتبط براتون یادآوری و مرور می‌شه (خوبه که به بخش روش حل عمیق یه نگاهی بندازید!). اما وقتی که مساله رو با یک نکته تستی کوتاه و خاص جواب می‌دید، از این کارکرد مهم حل مساله محروم خواهید شد. تا به اینجا ۲ به صفر به نفع روش‌های غیر تستی!

 

۳- استرس استرس استرس

اضطراب امتحانهمونطوری که گفتم، ما به روش‌هایی می‌گیم تستی که برای حالت‌های خاص درست هستند. اما حالت‌های خاص که یکی و دو تا نیستن، در واقع خیلی زیاد و نزدیک به بینهایتند. پس شما باید تعداد زیادی نکته تستی رو به خاطر بسپرید. افزایش حجم مطالبی که در ذهن دارید وقتی که در مقابل سوال قرار می‌گیرید، مشکل زا خواهد بود. چرا؟ چون گیج می‌شید و نمی‌دونید که حالا از کدوم نکته و حالت خاص باید استفاده کنید. شما برای حل یک تیپ و مبحث از سوالات آماده نشدید، بلکه برای یک حالت خاص راه حل دارید.

بزارید یه مثال براتون بزنم. فرض کنید که قصد خرید کفش دارید و به یه فروشگاه مراجعه می‌کنید که ۱۰۰۰ مدل کفش داره. کدوم رو انتخاب می‌کنید؟ هیچکدوم! اونقدر گیچ می‌شید که استرس می‌گیرید واقعا کدوم کفش بهتره و دست خالی از مغازه خارج می‌شید. بچه‌ها، این یه واقعیت اثبات شده روانشناسیه!

اگه مثل آب خوردن استرس می گیرید بد نیست مقاله "اضطراب امتحان دارم" رو یه نگاهی بکنید.

 

۴- اصلا این نکته تستی واقعا درسته؟

حتما با مقال نقض آشنا هستید. اشتباه بودن یک قانون یا رابطه رو می‌شه با یک مثال نقص اثبات کرد. فرض کنید شما یک راه حل تستی دارید که برای یک، دو، سه … اصلا ده تا سوال شبیه به هم جواب می‌ده. هیچ اطمینانی نیست که برای سوال یازدهم هم درست باشه. آیا این روش تستی در کتاب درسی اومده؟ احتمالا نه! پس از کجا معلوم که درسته؟! بچه‌ها دقت کنید طراحان سوالات کنکور و امتحان از کتاب‌های درسی استفاده می‌کنن، نه از کتاب‌ها و جزوه‌های اساتید و موسسات مختلف. پس حواستون رو خیلی خیلی جمع کنید.

 

۵- وقتی خر شما از پل گذشت …

با هزار سلام و صلوات و نذر و نیاز شما کنکور رو با حفظ ۳۴۵۶۷ نکته تستی قبول شدید و وارد دانشگاه شدید. متاسفانه اکثر اکثر اکثر ۳۴۵۶۷ نکته‌ای که بلدید اونجا به درد شما نمی‌خوره. این یعنی مجبور می‌شید برای مباحثی که در دبیرستان خوندید دوباره وقت بزارید. به زبون ساده، از همکلاسی‌هاتون عقب می‌افتید. پس در حالیکه خر بقیه از پل گذشته، شما هنوز پشت پل معطلید!

 

پس به عنوان جمع بندی می‌تونم بهتون پیشنهاد کنم تا حد امکان برید سراغ روش‌های استاندارد حل مسائل و از روش‌های تستی دوری کنید. اینطوری خیالتون راحت‌تر خواهد بود. باور بفرمایید!

  • ۹۷/۰۷/۳۰
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی