کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت به چه صورت است

رشته های دارای تعهد خدمت؛ بدون شک وقتی این جمله را می شنوید و همانطور که از نامش مشخص است متوجه این موضوع می شوید که باید در قبال تحصیل در رشته هایی که تحت عنوان تعهد خدمت ارائه می شوند،متعهد شوید.

شرایط رشته های دارای تعهد خدمت

اما یعنی چه ؟ می دانید که تحصیل در رشته های پزشکی در میان دیگر رشته ها طرفداران بسیاری دارد و هر ساله شاهد رقابت شدید داوطلبان تجربی برای کسب رتبه قبولی در کنکور تجربی و تحصیل در رشته های پزشکی هستیم اما متاسفانه برخی از داوطلبان نتیجه مطلوب را کسب نمی کنند و طبیعی است که وقتی شرایطی به وجود می آید که بتوانند در رشته های  پزشکی و پیراپزشکی  تحصیل کنند، تعهد خدمت آن را هم می پذیرند هر چند دشوار باشد.

تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت

شاید قبل از هر چیز این سوال برایتان بوجود بیاید که فلسفه ای ایجاد رشته های تعهد خدمت چیست؟ در واقع هدف از ایجاد رشته های دارای تعهد خدمت، آماده کردن نیرو انسانی برای مردم همان منطقه و استان محروم می باشد بنابراین داوطلبان در همان استان محل تحصیل خودشان مشغول به خدمت خواهند شد.اما تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت چه شرایطی دارد؟ از شرایط تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت این است که فارغ التحصیلان باید حداکثر 3 برابر مدت تحصیل خود به استان محرومشان خدمت کنند که البته مرکزی که فارغ التحصیلان باید در آن خدمت کنند توسط وزارت بهداشت تعیین خواهد شد.ضمن اینکه فارغ التحصیلان در طول  مدت خدمت خود به هیچ وجه حق داشتن شغل در مراکز دیگر را ندارند.

شرایط تعهد خدمت در رشته های پزشکی

اگر تحصیل در رشته های پزشکی برایتان به دغدغه ی بزرگی تبدیل شده است و می خواهید هر طور شده پزشک شوید توجه داشته باشید که باید شرایط  آن را هم به طور کامل بپذیرید که البته شرایط  آسانی هم نخواهد بود.این به این معنا نیست که از تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت منصرف شوید، خیر! اما توصیه می کنیم که به شرایط تحصیل در رشته پزشکی دارای تعهد خدمت با دقت توجه کنید.اگر فرض کنیم که میزان تعهد خدمت یک دانشگاه حداکثر (3 برابر مدت تحصیل) باشد که اکثر اوقات هم همینطور است،پس باید بیش از 20 سال خدمت کنید چون پزشک شدن حدودا 8 سال طول می کشد.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که شما فقط پس از فارغ التحصیل شدن ، اجازه دارید دوران خدمت خود را شروع کنید چون امکان تحصیل همزمان با خدمت وجود ندارد.بنابراین بعد از این که فارغ التحصیل شوید باید بیشتر از 20 سال در جایی که توسط وزارت بهداشت تعیین خواهد شد خدمت کنید. همچنین شما باید نصف خدمت خود را انجام دهید تا بتوانید به ادامه تحصیل بپردازید .یعنی اگر تحصیل در رشته پزشکی را انتخاب کردید باید ابتدا 8 سال درس بخوانید و فارغ التحصیل شوید، سپس برای گرفتن تخصص 12 سال خدمت کنید.

شرایط تعهد خدمت در رشته های غیر پزشکی

تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت در رشته های غیرپزشکی از جمله پیراپزشکی، مامایی، فیزیوتراپی، پرستاری نسبت به رشته های پزشکی شرایط آسان تری دارد.به این دلیل که طول دوره تحصیل در اینگونه رشته ها کمتر است بنابراین در دانشگاه تعهد خدمت کمتری هم دارند.داوطلبان عزیز توجه داشته باشید که سپردن تعهد محضری به دانشگاه قبولی از شرایط دیگر رشته های تعهد خدمت است بنابراین باید متعهد شوید که خدمت خود را تمام و کمال انجام می دهید.دانشگاه های ارائه دهنده رشته های تعهد خدمت معمولا در نقاط محروم کشور قرار دارند و نحوه پذیرش در این رشته ها به این صورت است که داوطلبان بومی آن منطقه و استان در اولویت قرار دارند. البته جای نا امیدی نخواهد بود و درصد بالایی از پذیرش هم برای افراد غیر بومی است و پذیرش داوطلبان بومی نسبت به داوطلبان غیر بومی 30 به 70 است.برای اطلاع از شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی و پرستاری بدون کنکور کلیک نمایید.

شرایط تحصیل و پذیرش در رشته های تعهد خدمت :

  • دارا بودن مدرک دیپلم سه ساله نظام جدید و مدرک پیش دانشگاهی.(در برخی از شرایط محدوده ی سنی بین 18 تا 24 سال منظور می شود).
  •  بومی بودن داوطلبان. در استان هایی که پذیرش دانشجو به این صورت ممکن است، دانشجویان پذیرفته شده باید ساکن آن استان باشند و در غیر این صورت امکان ثبت نام برای دانشجویان غیر بومی وجود نخواهد داشت.
  • رشته های دارای تعهد خدمت  فقط در برخی از استان های محروم ارائه می شود.در واقع چون این تعهد برای خدمت و تکمیل کادر وزارت بهداشت صورت می گیرد، بنابراین در مناطق محروم ارائه می شود و مدت زمان تعهد هم در مناطق محروم خواهد بود.
  • تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت برای دانشجویان هزینه ای ندارد ولی کسانی که یک مرتبه در دوره های روزانه قبول شده اند، فقط با پرداخت شهریه می توانند در این دوره ها تحصیل کنند.
  • مدت زمان تعهد خدمت برای دانشجویان این دوره ها در دانشگاه های مختلف متفاوت است ولی عموما تعهد بیش از 6 سال است و در برخی اوقات فارغ التحصیلان باید سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم خدمت نمایند.
  •  رشته های دوره تعهد خدمت عموما شامل رشته ی مامایی (برای خانم ها)، و رشته های علوم آزمایشگاهی، بهداشت حرفه ای ، بهداشت خانواده، اتاق عمل و هوشبری (برای خانم ها و آقایان ) می باشد.
  •  فارغ التحصیلان این دوره ها می توانند فقط در بیمارستان ها و مراکزی که از طریق وزارت بهداشت تعیین می شود، فعالیت کنند و خدمت در سایر مراکز و بیمارستان ها برای فارغ التحصیلان این دوره ها ممنوع می باشد.
  • دانشگاه هیچگونه تعهدی در برابر کارگیری فارغ التحصیلان این دوره ها ندارند و فارغ التحصیلان در صورت وجود ظرفیت پذیرش و استخدام خواهند شد.
  • شرکت و قبولی در مصاحبه حضوری و دارا بودن سلامت کامل جسمانی و روانی .
  • ۹۷/۱۰/۱۵
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی