کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

قانون تک ماده در دبیرستان چیست وشرایط استفاده از آن چیست

با توجه به قوانین و مقررات وزارت آموزش و پرورش کشور ٬ دانش آموزان مقطع دوره متوسطه اول و دوم ( راهنمایی و دبیرستان ) می توانند در برخی دروسی که نمره قبولی دریافت نکردند٬ از تک ماده ٬ تبصره و ترمیم معدل  استفاده نمایند. در ادامه با مرکز مشاوره تحصیلی بصیرا نهاد همراه باشید .

دانشگاه های معتبر وزارت بهداشت

 

قانون تک ماده در دبیرستان و شرایط استفاده

دانش آموزان دوره متوسطه دوم می توانند از ۴ تبصره شامل ۲درس نهایی و ۲ درس غیرنهایی در زمان فارغ التحصیلی استفاده کنند . مقرراتی در آموزش و پرورش وجود دارد با عنوان تک ماده و تبصره که دانش آموزان دوره متوسطه اول (راهنمایی سابق) و دوره متوسطه دوم (دبیرستان) می توانند در برخی از دروس که نمره قبولی نگرفته اند جهت گذراندن دروس مورد نظر، استفاده کنند .

قربانعلی افشانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که دانش آموزان به چه شکل می توانند از تک ماده استفاده کنند؟ اظهار کرد: تک ماده مخصوص دانش آموزان دوره متوسطه اول (راهنمایی تحصیلی) است و دانش آموزان دوره متوسطه دوم (دبیرستانی) می توانند از تبصره استفاده کنند .

وی ادامه داد: دانش آموزان دوره متوسطه دوم براساس تبصره ۱ ماده ۱۱ اصلاحات آیین نامه آموزشی دوره متوسطه، می توانند با داشتن حداقل نمره ۷ در ۴ درس از تبصره استفاده کنند . مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش وپرورش افزود: قبل از اصلاح آیین نامه آموزشی دوره متوسطه، دانش آموز می توانست از ۵ تبصره استفاده کند، اما بعد از اصلاح آیین نامه مذکور، دانش آموز می تواند از ۴ تبصره که شامل ۲ درس از دروس نهایی و ۲ درس از دروس داخلی است، استفاده کند .

افشانی همچنین عنوان کرد: تا قبل از اصلاح آیین نامه آموزشی دوره متوسطه، دانش آموز باید از ۵ تبصره، ۳ درس را در سال اول دبیرستان و ۲ درس را در زمان فارغ التحصیلی استفاده می کرد، اما بعد از اصلاح آیین نامه آموزشی دوره متوسطه، دانش آموز فقط در زمان فارغ التحصیلی می تواند در صورت نیاز از ۴ تبصره استفاده کند . در همین باره همچنین “محمد شریف زاده ” مدیرکل دفتر فنی وحرفه ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: مصوبه استفاده از تبصره در رشته های فنی وحرفه ای وکارودانش همانند رشته های نظری است . وی تصریح کرد: دانش آموز هنرستانی با داشتن حداقل نمره ۷، می تواند از ۴ تبصره شامل ۲ درس نهایی و ۲ درس غیرنهایی استفاده کند .

مدیرکل دفتر فنی وحرفه ای و کارودانش وزارت آموزش وپرورش افزود: البته در شاخه کارودانش و آن دسته از رشته های شاخه فنی وحرفه ای که دروس آنها امتحان نهایی ندارد، دانش آموزان می توانند حداکثر در ۴ عنوان درس غیر نهایی از تبصره یک ماده ۱۱ اصلاحات آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه با رعایت ضوابط استفاده کنند .

 

نکاتی درباره ترمیم معدل  :

  1. کسانی که دیپلم خود را از بعد از سال ۱۳۸۴ گرفته اند می توانند در طرح ترمیم نمرات دبیرستان شرکت کنند. این ترمیم در کارنامه کتبی دیپلم شما هیچ تاثیری ندارد.
  2. این ترمیم نمرات فقط برای آزمون کنکور سراسری برنامه ریزی شده است و فقط منحصر به مقطع دیپلم است نه پیش دانشگاهی.
  3. این ترمیم نمرات هیچ نقشی در مواردی نظیر گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور خارجی ندارد. چون اصولا برای موضوع کنکور در نظر گرفته شده در معدل تاثیر نداشته و اصولا قابل ترجمه و ارائه به دانشگاه های کشور خارجی نیست.

 

نتیجه گیری 

اگر برنامه ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را در خارج از کشور دارید به معدل دیپلم و پیش دانشگاهی توجه کنید و سعی کنید نمرات دروس زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک بالایی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید اگر نمرات و معدل شما کم بود می توانید با شرکت در کالج های Pre-medical این ضعف را پوشش دهید.

  • ۹۷/۱۰/۲۵
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی