کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

اشتباه های رایج در انتخاب رشته کنکور

اشتباه در انتخاب رشته واژه ای است که بارها از دهان داوطلبان کنکور شنیده شده است. چه در زمانی که انتخاب رشته دفترچه ای بود و سختی زیادی برای داوطلب داشت و چه حالا که این فرآیند را راحت تر کرده اند و انتخاب رشته را به صورت اینترنتی برای داوطلب فراهم کرده اند.

اشتباه در انتخاب رشته

اشتباه در انتخاب رشته گاهی انقدر بزرگ می باشد که مسیر تحصیلی داوطلب کنکور را تغییر می دهد. پس به دلیل اشتباه در انتخاب رشته فرقی ندارد که داوطلب، شاگرد زرنگ باشد و رتبه یک رقمی کسب کند یا رتبه شش رقمی، چون برخی از این اشتباهات در کنکور آنقدر زیاد است که می تواند تلاش و زحمت یکسال درس خواندن فرد را بر باد دهد.


اشتباهاتی که داوطلبان ممکن است در انتخاب رشته انجام بدهند به شرح زیر می باشد:

1- مهم ترین اشتباه در انتخاب رشته اغلب داوطلبان این است که رشته هایی را انتخاب می کنند که رتبه لازم برای قبولی در آن رشته ها را کسب نکرده اند.

بررسی کنید بر اساس رتبه ای که کسب کرده اید چقدر حق انتخاب دارید و چه رشته هایی را می توانید وارد لیست کنید.

خواهشا به خودتان نگویید حالا بزار این رشته رو هم بزنم شاید قبول شدم، اینکار نه تنها هیچ سودی برای شما ندارد بلکه باعث می شود جا برای پر کردن رشته هایی که درصد قبولی تان در آن بالا است را نداشته باشید.

2- اشتباه دیگر داوطلب، انتخاب رشته براساس رتبه داوطلبان سالهای گذشته است.

خیلی منطقی بنظر می رسد که برای انتخاب رشته، از کسانی که این دوره را سال های قبل طی کرده اند و انتخاب رشته موفقی داشته اند، مشورت بگیرید. اما اصلا منطقی نیست که بر اساس علائق و تجربه آنها همان انتخابی را کنید که انجام داده اند.

شرط اول برای انتخاب رشته، در نظر گرفتن علائق، نیازها، توان خود با توجه به رتبه کسب شده است.

3- انتخاب رشته براساس مقایسه رتبه ای که امسال کسب کرده اید با رتبه سال گذشته

اگر شما داوطلبی هستید که سال پیش نیز در کنکور شرکت کرده و حتی انتخاب رشته هم انجام داده ولی قبول نشده اید دو حالت دارد: یا آنقدر بد انتخاب رشته کرده که متاسفانه در هیچ دانشگاهی پذیریش نشده اید یا آنقدر تعداد رقم های رتبه تان زیاد بود که اصلا مجاز نشده اید.

در هر حالت اشتباه سال گذشته را انجام ندهید و قبل از انتخاب رشته، دفترچه راهنما انتخاب رشته را دانلود کرده و کامل مطالعه کنید، از چند نفر که در این زمینه تجربه دارند مشورت کرده و بعد از بررسی همه این نکات، با دقت انتخاب رشته کنید تا به امید خدا امسال قبول شوید.

4- اشتباه در انتخاب رشته به دلیل عدم توجه داوطلب به سهمیه ها

چون احتمال قبولی داوطلب در سهمیه بومی خود بیشتر است، بی توجهی به این مورد، به ضرر وی خواهد بود.

5- عدم توجه به اولویت ها یکی از دیگر عوامل اشتباه در انتخاب رشته می باشد.

در این مورد داوطلب باید به ویژگیهای فردی خود مثل علاقه و هدفش در انتخاب اولویت ها توجه نماید. این اتفاق بارها برای بسیاری از داوطلبان افتاده است که زمان اعلام نتایج نهایی، در رشته ای قبول شده اند که میتوانست با توجه به رتبه خوبی که کسب کرده اند ، جزء انتخاب های پایین تر آنها باشد. اما متاسفانه به دلیل اشتباه در انتخاب اولویت ها نتوانسته اند با توجه به رتبه قبولی خود، در رشته بهتری پذیرش شوند.

6- پر کردن نادرست فرم انتخاب رشته

در زمان پر کردن فرم انتخاب رشته ممکن است داوطلب به دلیل بی دقتی در وارد کردن کد های نادرست در رشته ای پذیرش شود که مورد نظر وی نبوده است.

به چند نکته فنی در زمان انتخاب رشته توجه کنید:

  • دقت کنید در زمان پر کردن فرم مربوطه، اگه انتخاب اول شما رشته های روزانه است، کد رشته های دوره های شبانه، پیام نور، نیمه حضوری و غیر انتفاعی قبل یا در بین کد رشته های روزانه درج نشده باشد.
  • در وارد کردن کد رشته ها دقت داشته و چندین بار آنها را چک کنید. حتی بعد از پر کردن لیست، می توانید از کس دیگری درخواست کنید که لیستتان را چک کند. تا اگر اشتباهی رخ داده آن را بتوانید قبل از ارسال تصحیح نمایید.
  • حتما از فرم و لیست پر شده کپی گرفته و در سیستم خود سیو کنید و تا زمانیکه از قبولی خود مطمئن نشده اید، آن را حفظ کنید.

7- اعتماد غلط به اطلاعات برخی از منابع و افراد نا معتبر

اشتباه در انتخاب رشته

توجه کنید برای راهنمایی و مشورت به موسسات غیرمجاز انتخاب رشته مراجعه نکنید در آن صورت دیگر تضمینی برای انتخاب رشته موفق نخواهید داشت.

8- تاخیر در انتخاب رشته و به تعویق انداختن آن برای روزها و ساعات پایانی

خواهشا اگر در کل آدم صبور و بی خیالی هستید، این روزا بی خیال نباشید. حداقل برای کسانی که قبولی شما در دانشگاه آرزوشون است بی خیال نباشید. از همان دقایقی که سامانه انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش فعال شد فرآیند انتخاب رشته خود را شروع کنید.

9- کمک نگرفتن و عدم مشورت با منابع اطلاعاتی مناسب مانند مشاورین تحصیلی و….

واقعا بعضی از داوطلبین کنکور فکر می کنند که می توانند بدون مشورت انتخاب رشته موفقی داشته باشند. اما این اشتباه محض است که فقط به دانش و اطلاعات خود بسنده کرده و دست به انتخاب رشته بزنید. هرچقدر هم که رتبه داوطلب مهم باشد اما مرحله انتخاب رشته خیلی مهم تر است.

چون بارها دیده ایم که داوطلبی با وجود کسب رتبه برتر، نتوانسته در دانشگاه و رشته مورد علاقه اش قبول شود. پس از تجربیات دانشجو های موفق یا مشاورین حرفه ای استفاده کنید.

10- انتخاب رشته صرفا بخاطر درآمد شغلی و پولساز بودن آن

اشتباه در انتخاب رشته

اینکه رشته ای انتخاب کنید که درآمدزا باشد انتخاب منطقی و درستی است اما اینکه فقط در انتخاب رشته به پول فکر کنید و شرایط دیگر را در نظر نگیرید عاقلانه نیست.

بهتر است با توجه به رتبه کسب شده و بررسی علاقه و امکانات موجود به همراه بررسی بازار رشته مورد نظرتان ،دست به انتخاب رشته بزنید. بخصوص بررسی کنید که آیا 4 سال بعد هم این رشته بازار کار خوبی دارد یا خیر؟

11- بی توجهی به ظرفیت های قبولی رشته مورد نظر در دانشگاه ها

12- بی توجهی به موقعیت مکانی پردیس های پولی دانشگاه

همه ما می دانیم که دانشگاه امیر کبیر در شهر تهران قرار دارد. خیلی از داوطلبان به گمان اینکه پردیس های این دانشگاه نیز در تهران قرار دارد، این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. غافل از اینکه پردیس های دانشگاهی الزاما در همان شهر دانشگاه مرکزی قرار ندارند.(منبع، جام جم نشریات)

نکات زیر را در انتخاب رشته محل تحصیل خود رعایت کنید:

  • در انتخاب رشته از شهر محل تحصیل خود نیز مطمئن شوید.
  •  توجه کنید رشته انتخابی تان پولی نباشد. هزینه تحصیل در خیلی از واحدهای بین المللی یک دانشگاه دولتی خیلی بیشتر از هزینه تحصیل در دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی می باشد. لطفا تحقیق کنید تا با آگاهی از تمامی این موارد، انتخاب رشته آگاهانه ای داشته باشید.
  • ۹۸/۰۱/۱۵
  • جعفر جعفری

نظرات (۱)

  • ابوالفضل مهدوی فر
  • سلام
    ممنون از مطلب خوب و مفیدتون :)
    خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید:
    cafe-ketab.blog.ir
    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی