کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

برنامه‌ریزی برای کنکور 98

هرچه که به روزهای منتهی به کنکور 98 نزدیک‌تر می‌شویم، تب و تاب کنکور بالاتر می‌رود و پشت سر آن نگرانی‌ها و فشارهای روانی روی داوطلبان کنکور هم بیشتر و بیشتر می‌شود. اما بهترین کار ممکن در این روزهای سخت و پر فشار این است که نگاه کنید و ببینید تا امروز چقدر درس خوانده‌اید و بعد از آن برای ادامه راه یک برنامه‌ریزی درست و کامل داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم، ساده‌تر و درست‌تر از همیشه برای خودتان برنامه‌ریزی کنید.

 

 برنامه‌ریزی برای کنکور 98فرق کنکور 98 با سال‌های قبل

اول از همه بهتر است به شما بگوییم که کنکور امسال نسبت به سال‌های قبل دیرتر برگزار می‌شود و باید خودتان را برای دو روز 13 و 14 تیر ماه 98 آماده کنید. مسئله بعدی این است که امسال دیگر نگرانی تاثیر منفی معدل روی رتبه کنکورتان را نخواهید داشت زیرا امسال فقط تاثیر مثبت معدل دیپلم روی کنکور وجود دارد که تا حداکثر 30 درصد روی رتبه داوطلبان تاثیر خواهد داشت.

متاسفانه امسال دو شایعه باعث ایجاد فشار و نگرانی برای داوطلبان شد که می‌خواهیم درباره هرکدام خبر قطعی را بدهیم.

اولین شایعه که باعث نگرانی داوطلبان شده بود، این بود که چند ماه قبل خبری منتشر شد که از تشریحی و تستی بودن کنکور 98 خبر می‌داد اما برای راحتی خیال شما باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست زیرا این شایعه کاملا تکذیب شد.

دومین شایعه که اخیرا منتشر شد هم لغو کنکور و داستان‌های همیشگی‌اش بود که این خبر هم چند روز بعد تکذیب شد تا حداقل امسال کنکور به قوت خودش باقی بماند.

 

برنامه‌ریزی برای کنکور 98 و اما برنامه‌ریزی…

اول از همه یادتان باشد که بهترین مشاور تحصیلی و برنامه‌ریز هرکس خودش است. اگر شما بتوانید دست به کار شوید و یک زمان بندی و برنامه‌ریزی کامل برای خودتان بنویسید و بعد از به پایان رساندنش احساس رضایت داشته باشید، یعنی موفق شده‌اید بهتر از هرکس دیگری مطالعه روزانه‌تان را برنامه‌ریزی کنید. اما در این برنامه‌ریزی چند نکته وجود دارد که باید حتما رعایت کنید.

 

1. هدف را از ابتدای راه مشخص کنید

مهم‌ترین نکته درباره برنامه‌ریزی شخصی این است که باید برای خود یک هدف مشخص کنید. حتما می‌دانید که دنبال کردن کاری بدون هدف در نهایت فقط باعث شکست و سرخوردگی شما می‌شود. پس اول یک هدف مشخص و منطقی برای خودتان مشخص کنید تا نوبت به نکته بعدی برسد.

2. از خودتان امتحان بگیرید

بعد از مشخص کردن هدفتان، زمان مشخصی، مثلا یک روز در هر ماه را از همین الان برای ارزیابی خودتان در نظر بگیرید. قطعا برنامه‌ریزی برای کنکور فقط با همین نشستن و درس خواندن تمام نمی‌شود . باید از جایی متوجه شوید که درس‌ها را خوب متوجه می‌شوید یا نه، درس‌های گذشته در ذهن‌تان مانده یا فراموش شده و این که در درصدهای‌تان پیشرفت داشته‌اید یا نه.

تک تک این مسائل برای کنکور تعیین‌کننده هستند و هرگز نباید از قلم بیافتند. پس بنشینید و روزهایی را برای امتحان گرفتن از خودتان مشخص کنید.

برنامه‌ریزی برای کنکور 98

3. تا الان چقدر درس خوانده‌اید؟

حالا نوبت به برگشتن به گذشته برای برنامه‌ریزی روزهای مانده تا کنکور رسیده است. در واقع در این مرحله مهم این است که بدانید در کل چقدر درس برای خواندن دارید و تا الان چقدر از کل درس‌هایتان را خوانده‌اید. قطعا اگر قبل از این یک برنامه‌ریزی اصولی داشته‌اید و همراه با آن پیش رفته‌اید، کار بسیار ساده‌تری دارید، زیرا می‌توانید با ادامه این برنامه‌ریزی خیال‌تان را از بابت این که از درس‌های‌تان عقب نمانده یا نمی‌مانید، راحت کنید.

اما اگر تا به حال برنامه‌ریزی خاصی نداشته‌اید یا برنامه‌ریزی داشته‌اید اما نتوانسته‌اید آن طور که باید و شاید کار خود را با برنامه پیش ببرید، حواستان باشد که نیاز به یک برنامه‌ریزی جدید برای ادامه کارتان دارید.

4. اولویت‌بندی درس‌ها را فراموش نکنید

فرض می‌کنیم که تا به امروز موفق نشده‌اید که برای ساعت‌های مطالعه روزانه‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید و حس می‌کنید که اصلا به میزان کافی روی این موضوع وقت نگذاشته‌اید، اما می‌خواهید از امروز به بعد با اراده و برنامه پیش بروید.

اولین قدم این است که یک برآورد منطقی از مقدار درس‌هایی که برای خواندن دارید، داشته باشید. کافی است یک قلم و کاغذ بردارید و با جزییات تمام، تعداد مبحث‌های باقی مانده از هر درس را یادداشت کنید. بعد از آن نوبت به اولویت‌بندی این درس‌ها می‌رسد. بر اساس رشته خودتان، درس‌های تخصصی و مهم‌تر را در اولویت قرار دهید اما به هیج عنوان از درس‌های عمومی هم غافل نشوید.

مثلا، اگر رشته شما تجربی است، اولویت اول خود را روی درس‌هایی مثل زیست و شیمی قرار دهید که ضریب بیشتری در کنکور دارند، بعد از آن‌ها در اولویت‌های بعدی درس‌های عمومی و بقیه درس‌های تخصصی را جای دهید. منظور ما از اولویت‌بندی در این‌جا این است که در طول روز درسی که اولویت بالاتری برای شما دارد را بیشتر بخوانید.

5. تنوع درسی شما را از خستگی نجات می‌دهد

حالا که صحبت از اولویت‌بندی شد، بد نیست که درباره تنوع درسی روزانه هم صحبت کنیم. همیشه یادتان باشد که همانطور که ریاضی در کنکور مهم است، عربی هم اهمیت خاص خودش را دارد. پس باید به تک تک درس‌ها اهمیت دهید. این که اولویت‌بندی خاصی دارید نباید باعث افراط و تفریط در خواندن یک یا چند درس شود. حتما در برنامه روزانه‌تان بیشتر درس‌ها را دخالت دهید. یعنی اگر در یک روز دو ساعت ریاضی می‌خوانید، حداقل نیم ساعت تا یک ساعت هم برای عربی و زبان وقت بگذارید.

6. درس‌نامه‌ها میانبر مناسبی هستند

از آن‌جایی که فرصت زیادی تا کنکور باقی نمانده‌ است، اگر تا امروز موفق نشده‌اید مطالعه زیادی داشته باشید یا اصلا مطالعه نداشته‌اید، منطقی‌ترین راه برای‌تان این است که با استفاده از درس‌ نامه‌های کتاب‌های کنکور کار خود را دوباره آغازکنید. زیرا مطالعه متن کتاب‌های درسی آن قدر وقت‌گیر است که شما را از به پایان رساندن همه درس‌ها محروم می‌کند.

اما اگر مطالعه شما تا امروز کافی بوده است، حتما درس‌ نامه‌ها را در کنار متن کتاب‌های درسی مطالعه کنید. زیرا منبع اصلی سوالات کنکور فقط و فقط کتاب‌های درسی هستند و درس‌ نامه‌ها همان متن کتاب‌های درسی را پر و بال داده‌ یا کامل‌تر توضیح می‌دهند.

7. خلاصه‌نویسی، راه طلایی برای موفقیت شما

با در نظر گرفتن زمانی که تا کنکور برای‌تان باقی مانده است، حتما متوجه می‌شوید که در روزهای پایانی امکان دارد فرصت کافی برای مرور همه مطالب را نداشته باشید. با این حساب، تنها راه نجات شما در چنین شرایطی، داشتن خلاصه نکات مهم درس‌ها است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که زمانی که دست به قلم می‌شوید و خلاصه‌نویسی می‌کنید، مطالب بسیار بهتر و طولانی‌تر در ذهن شما ثبت و ضبط می‌شود. پس خلاصه‌نویسی در نهایت برای شما معامله‌ای دو سر سود است.

8. تست زدن یادتان نرود

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارهایی که در این مدت باید انجام دهید، تست زدن است. فراموش نکنید که کنکور امسال هم امتحانی کاملا تستی است و شما با سوالات تشریحی سر و کار ندارید. پس قطعا تست زدن باید به مهم‌ترین کار روزانه شما تبدیل شود. پس از مطالعه هر درس به سراغ تست‌های کنکور و تالیفی آن درس بروید و از خودتان یک امتحان کوتاه بگیرید.

با تمرین تست زدن، در عین حال که با تست‌های کنکور آشنا می‌شوید، در تکنیک‌های تست زنی مانند رد گزینه و سرعت تست زنی هم پیشرفت می‌کنید. در نتیجه قطعا بعد از اعلام نتایخ خوشحال‌تر خواهید بود.

9. معلم خصوصی، راه همیشه مطمئن

همانطور که می‌دانید، امروزه بسیاری از داوطلبان کنکور از سال‌های دبیرستان خود شروع به رفتن به کلاس خصوصی برای درس‌های مختلف می‌کنند. اگر شما هم جزو آن دسته بوده‌اید و از مدت‌ها قبل به کلاس کنکور رفته‌اید، پس احتمالا جای نگرانی نیست، زیرا بعید است که کلاس خصوصی رفته باشید یا معلم خصوصی داشته باشید و از برنامه درسی خود عقب مانده باشید. اما اگر از تدریس خصوصی چیزی نمی‌دانید، شاید الان نوبتش رسیده باشد که با یک معلم خصوصی تماس بگیرید. فراموش نکنید که تدریس یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت شما در درس‌هایتان است.

برنامه‌ریزی برای کنکور 98

سخن پایانی

با رعایت تمام این نکات مهم، پایبند بودن به برنامه ریزی تا پایان راه و صد البته حفظ آرامش روانی خودتان و دوری از نگرانی و استرس بیهوده، هر قدر هم که تا الان از درس‌هایتان عقب مانده باشید، می‌توانید با خیال راحت به درس خواندن بپردازید. البته حتما در روزهای آینده با توجه به این‌که تا الان چقدر درس خوانده‌اید، برای خودتان یک هدف و افق منطقی مشخص کنید و برای مثال اگر تا امروز هیچ مطالعه‌ای نداشته‌اید، رویاپردازی‌ و خیالبافی‌های غیرمنطقی نکنید تا به فشار روانی خودتان چیزی اضافه نکنید. در نهایت امیدواریم که نتیجه کنکور امید شما را برای روزهای بزرگ آینده‌تان، چند برابر کند.

  • ۹۸/۰۱/۲۰
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی