کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰


 چگونه فرزندمان را به ریاضی علاقمند کنیم

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم ؟ خیلی دوست دارید بدانید چگونه می توانید فرزندانتان را از همان کوچکی به ریاضی علاقه مند کنید؟ ما به شما می گوییم تنها راه علاقمند کردن کودک به ریاضی، این است که ریاضی را در زندگی روزمره تان وارد کنید.

به این صورت که هر روز با کودک خود در مورد ریاضی صحبت کنید. درست همانطور که سعی می کنید هر روز به کودک خود چیزهای دیگری بخوانید.

بخش اول: وجود ریاضی در زندگی روزمره

1- چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم: با بچه ها حساب کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم
یکی از ساده ترین درس های ریاضی که شما می توانید در زندگی روزمره خود استفاده کنید شمارش است.

شمارش تعداد صفحات مورد نیاز برای جدول، تعداد علائم در جاده به مدرسه، تعداد اسباب بازی ها روی زمین و غیره….

اگر به طور طبیعی شمارش را در سخنان خود قرار دهید، فرزند شما نیز همین کار را تکرار خواهد کرد. در ضمن بهترین روش برای آشنایی کودک با اعداد نیز همین روش است.

2- تشخیص شماره ها را با کودک تان تمرین کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

کودک شما نمی تواند شماره ها روی کاغذ بنویسد و آنها را از هم تشخیص دهد.

یک برگه جلوی خود بگذارید و همانطور که اعداد را می خوانید همانطور هم بنویسید و این کار را بارها بارها انجام دهید و البته باید دقت کنید زمان شمردن اعداد و نوشتن همزمان آنها از حرکات بچه گانه و شادی استفاده کنید و لحن شاد و شعرگونه و ریتمی داشته باشید که کودک شما هم ترغیب شود این عمل را انجام دهد.

حتی اگر هم آنها تکرار نکردند نگران نشوید همینکه این کار شما را می بینند برایشان کافی است.

این عمل خواندن و نوشتن اعداد به روش شاد و بچه گانه را در طول هفته بارها تکرار کنید.

3- روش قایم موشک بازی اعداد را بکار ببرید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

مثلا روی چند کارت، اعداد یک تا پنج را بنویسید و هر کارت را در جایی از خانه پنهان کنید. یک عدد را به قرعه انتخاب کنید و از کودک خود بخواهید آن عدد را پیدا کند.

مثلا عدد 5 را از او بخواهید پیدا کند، در ابتدا به او تایم ندهید بعد از چند بار انجام این بازی، بهش بگویید مثلا تو در این 10 دقیقه باید عدد 5 را پیدا کنی، که کودک شما با مفهوم زمان هم آشنا می شود.

4- روش هایی که در آن از ریاضی استفاده می کنید را برجسته کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

شما از ریاضیات روزانه استفاده می کنید. برای خریدی که بعدش حساب و کتاب می کنید. مقدار موادی که لازم است که در ظرف غذا بریزید و …. خب همین کارها را با صدای بلند انجام دهید یا بگونه  ای برجسته کنید تا کودک شما هم این مطلب را درک کند که چقدر ریاضی مهم است و حتی در کارهای روزانه هم از ریاضیات استفاده می شود. این مطلب را به او بگویید تا او هم در انجام کارهای شخصیش بیشتر به این موضوع پی ببرد.

به عنوان مثال، شما می توانید درباره مقایسه قیمت ها در فروشگاه مواد غذایی یا اندازه گیری دستور العمل مواد غذایی صحبت کنید. درست مثل خواندن، مهم است که بچه ها هر روز ریاضی را انجام دهند.

5- اشکال را فراموش نکنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

کار بر روی اشکال، برای درک هندسه لازم است. هر چیزی که شکل مشخصی از مفاهیم هندسه دارد را به کودک خود نشان دهید.

مثلا اگر آشپز ماهری هستید به کودک خود بگویید که باهم بیسکویت هایی درست کنیم که هم چهارگوش است، هم گردی و هم سه گوش…. این عمل هم سرگرم کننده و هم جذاب است و هم جنبه آموزشی دارد.

لازم نیست در همان ابتدا اسامی اشکال هندسی را کودک شما بداند. فقط کافیست فرق بین اشکال گرد، سه گوش و چهار گوش را بداند.

6- سوالات ارزیابی بپرسید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

سوالاتی بپرسید که ذهن کودک شما را به برآورد و ارزیابی از آن سوال وا دارد. به عنوان مثال می توانید این سوال را از کودک خود بپرسید که چقدر آب، این شیشه را پر می کند؟ اجازه دهید فرزند شما در برآورد خود دست و پا بگیرد. بعد شما می توانید با انجام آزمایش حدسیات کودک خود را برآورد کنید و به او نشان دهید چقدر توانسته ارزیابی درستی داشته باشد. برای کودکان کوچکتر بهتر است برای نشان حجم مایعات از فنجان استفاده کنید.

بخش دوم: تمرین ریاضی

1- چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم: شماره ها را روی کاغذ یادداشت کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

می توانید بر روی یک برگه شماره از 1 تا 5 را بصورت کمرنگ یادداشت کنید و از کودک خود بخواهید به تقلید از خود شما آنها را پررنگ کند. شما می توانید روش های لمسی بیشتری را امتحان کنید. همانند رسم اعداد در شن یا ماسه

2- با روش نقطه کار کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

این روش،روش نقاشی نقاط زیر اعداد است که باعث میشود که کودک مشکلات جمع و تفریق را حل کند.

اگر مشکل سه و پنج باشد، فرزند شما سه نقطه را در یک گروه و پنج نقطه را در گروه دیگر قرار می دهد. سپس کودک تمام نقاط را برای پاسخ گویی شمارش می کند. اگر کودک شما عمل جمع و تفریق را در مدرسه آموزش دیده منتها در آن ضعیف است می توانید به این صورت به او این عمل را یاد بدهید:

ابتدا برگه ای مقابلش گذاشته، از او بخواهید از یک تا 10 عدد را روی کاغذ بنویسد.

سپس زیر هر عدد، به تعداد نقطه نقاشی کند. مثلا زیر عدد یک، یک نقطه بکشد و زیر عدد دو، دو نقطه، زیر عدد سه، سه نقطه و الی آخر….

سپس از او بپرسید اگر من یک نقطه از زیر عدد دو بردارم و زیر عدد یک اضافه کنم چند تا نقطه از زیر عدد دو کم می شود و به عدد یک اضافه می شود؟ با این روش شما بطور همزمان هم مفهوم جمع را آموزش می دهید و هم مفهوم تفریق.

حتی شما می توانید از کودکتان بخواهید با انگشتان دست خود اضافه یا تفریق را نشان دهد.

3- از روش حفظ کردن مفهومی استفاده کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

تمرکز روی درک مفاهیم این کمک را به کودک خواهد کرد که ریاضی را بهتر یاد بگیرند.

حفظ کردن مفهومی برخی از مطالب به همراه یادآوری آن ها، فهم ریاضی را سریعتر می کند. مثلا حفظ کردن فرمول ها یا جدول ضرب… اینکار باعث می شود برای حل هر مسئله نیازی به پیدا کردن فرمول مورد نظر یا … نداشته باشید.

شما می توانید برای حفظ کردن از جداول زمان استفاده کنید. مثلا استفاده از فلش کارت ها

4- از وب سایت ها برای ایده ها جدید استفاده کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

از وب سایت ها برای ایده های جدید استفاده کنید. اگر برای آموزش ریاضی از روش های قدیمی خسته شده اید، می توانید از طریق وب گردی با مطالب و ابزارهای جدید آشنا شوید. وب سایت های آموزشی بسیار جالب هستند تا ایده های جدیدی را که فرزندتان دوست خواهند داشت را انتخاب کنید.

می توانید با پیدا کردن صفحات بازی های فکری و سرگرم کننده به درک و یادگیری بهتر ریاضی کودک کمک کنید.

بخش سوم: استفاده از ابزارهای مختلف 

1- چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم: بازی با اسباب بازی های ساختمانی

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

اسباب بازی های لگو و پازل و … کمک زیادی به کودک شما برای درک ابعاد و روابط فضایی میکند. علاوه بر این، این اسباب بازی ها در ایجاد ایده های بزرگتر و پیچیده تر در ذهن کودک، کمک می کند.

2- اریگامی را امتحان کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

یکی دیگر از راه های عالی برای جذب بچه های خود در بعضی از هندسه های لمسی، آموزش اریگامی ها است.

3- یادگیری موسیقی

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

بچه های که موسیقی را یاد می گیرند، در ریاضی بهترند. مهارت های شمارش اولیه برای انجام کار در موسیقی مورد نیاز است. در ضمن تفکر خلاقانه ای که کودک در ساخت موسیقی دارد رابطه قوی با تفکر مورد نیاز برای ریاضی دارد.

4- بازی فروشنده و مشتری

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

بهترین بازی برای آموزش حساب و کتاب کردن یا بقولی خرید و فروش بازی فروشنده و مشتری است.

در این بازی بهتر است اول شما فروشنده شوید و فرزندتان مشتری، میزی تهیه کنید روی آن چند قلم جنس بچینید.

انتخاب را به فرزندتان بگذارید که چه چیزی را برای فروش انتخاب کنید. از کودک خود بخواهید که وارد مغازه شده و جنسی انتخاب کرده و قیمت را بپرسد. حتی پولی به او بدهید تا وقتی خواست چیزی بخرد پولش را پرداخت کند. در صورت موفقیت و برای تشویق فرزند خود می توانید بعد از پایان بازی، با همان پول بستنی خریده و لحظات شادی را با هم تجربه کنید.

بخش چهارم: کار با بچه های بزرگتر یا نوجوان

1- چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم: اجازه دهید خودشان به تنهایی مسئله را حل کنند.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

مسئله ذهن فرزند شما را درگیر خود کرده است، شاید وسوسه شوید که کمکش کنید. اما اینکار رو انجام ندهید. اجازه دهید فرزند شما از طریق آزمون و خطا و بررسی راه های مختلف به جواب برسد. این کار ذهن فرزند شما را برای درک مفاهیم ریاضی آماده می کند. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید تشویق آنها است تا بتوانند بطور مستقل فکر کنند.

2- ترکیب ریاضی با سایر رشته ها

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

برای بعضی از کودکان یا نوجوانان ریاضی بخودی خود هیجان انگیز و سرگم کننده نمی باشد. شما می توانید آن را در رشته های دیگر ترکیب کنید تا جالب تر شود. مثلا شما می توانید ریاضیات را با تاریخ ترکیب کنید، از جمله می دانید که چه میزان از جمعیت توسط یک طاعون پاک شده است.

3- به آنها برای حل یک مسئله رویکردهای مختلف را آموزش دهید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

سعی کنید ذهن فرزند خود را چند جهتی کنید. برای حل یک مسئله کمکش کنید تا راه های مختلف را بررسی کند. فقط برای حل آن، به یک راه حل اکتفا نکند. داشتن رویکرد های مختلف به فرزند شما می کند که بتوانند با مشکلات پیچیده تر مقابله کرده و از پس حل آنها برآیند.

4- وقتی آنها در حال مبارزه هستند آنها را تشویق کنید.

چگونه فرزندم را به ریاضی علاقمند کنم

خیلی مهم است که فرزند شما در مورد وضعیت ریاضی خود چگونه فکر می کند. اگر آنها به این نتیجه برسند که یک فرد ریاضی نیستند ریاضیات برای آنها سخت تر می شود. در شکل گیری این ذهنیت شما نقش مهمی دارید. به آنها بگویید که هر کس می تواند از پس ریاضی برآید منتها ممکن است برای یادگیری آن، لازم باشد شما بیشتر تمرین کنید.

به عنوان مثال، می توان گفت، من می دانم که ریاضی سخت است، اما بدان معنی است که شما فقط باید در آن کمی سخت تر کار انجام دهید. هر کس می تواند یک فرد ریاضی باشد و در نهایت آن را کشف کند!

  • ۹۸/۰۱/۳۰
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی