کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

کنکور سراسری 97

چگونه در کنکور موفقیت کسب کنیم

چطور میشه رتبه های برتر آورد

  • ۰
  • ۰

بهترین راهکارهای یادگیری ریاضی 

همیشه وقتی می خواستم به سراغ سوالات ریاضی برم با ترس و حس بدی می رفتم. انگار زورم میومد که تمریناشو حل کنم. چون جواب خیلی از سوالاتش رو نمی دونستم و با کلافگی هرچه تموم تر کتابو می بستم و این مشکل همچنان با من بود و بیشتر بیشتر هم می شد. حالا به نقطه ای رسیدم که با کوله باری از ضعف ها و اشکالات پایه ای و با تمام استرسای شبای امتحان این سوال برای من پیش اومده که چگونه ریاضی یاد بگیریم؟

شاید بارها در جواب این سوال که چگونه ریاضی را تمرین کنیم، سایتای زیادی رو بالا پایین کردیم و همیشه به جواب های تقریبا یکسان با نگارش و ادبیات متفاوت رسیدیم. شاید لازم باشه یکجور دیگه بیان بشه و به شکل متفاوتی به سوال چگونه در امتحان ریاضی 20 بگیریم، پاسخ بدیم. با ما همراه باشید تا بدونیم چطور ریاضی را یاد بگیریم.

 

آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟

 

چگونه ریاضی یاد بگیریم

پاسخگویی بر سوال چگونه ریاضی را تمرین کنیم؟ برعهده نیمکره چپ مغزمان است. در واقع نیمکره چپ مغز، سمت راست بدن رو کنترل می کنه. آدم هایی که نیمکره چپ قوی تری دارن، معمولا عاشق ریاضیات و فلسفه هستن. آنها استاد تجزیه و تحلیل هستن و می تونند اعداد و ارقام را به خاطر بسپارن.

بنابراین اولین قدم در جهت یادگیری موثر ریاضی می تونه تقویت نیمکره چپ مغزتون باشه به چند روش زیر:

  • به دلیل توجه ویژه نیمکره چپ تون به جزئیات، سعی کنید از کلی دیدن مسئله های ریاضی رها شوید و هر مسئله را به بخش های کوچکتری برای حل تقسیم کنید.
  • جدول و پازل زیاد حل کنید.
  • برای هر روز تون یک برنامه مدون داشته باشید با ذکر تمام جزئیات ( می توانید فیش برداری کنید.)

در واقع راه تقویت نیمکره چپ بدن از طریق خلاصه کردن هر چه بیشتر تمامی مسائل درسی تون است و یادداشت برداری پیوسته از نکات ریز شده کتاب است.

 

آیا می دونستید بهترین ابزار آموزشی برای پاسخگویی به این سوال که چطور ریاضی را یاد بگیریم چیست؟

چگونه ریاضی یاد بگیریم

برای موفقیت درهر حوزه ای شناخت ابزار لازم آن حوزه اولین مرحله اقدام به یادگیری است.بخصوص در حوزه آموزش که مهم ترین مرحله زندگی هر فردی است.

بنابراین ما به شما سه ابزار لازم برای رسیدن به تسلط در ریاضی رو معرفی می کنیم:

  • منابع برای مطالعه ریاضی
  • نحوه مطالعه
  • آموزش

 

منابع برای مطالعه ریاضی

منابع شامل سه بخش کتب درسی، کتب کمک درسی و نمونه سوالات است.

 

چگونه ریاضی یاد بگیریم

کتب درسی و کتب آموزشی

کتاب های درسی مدرسه اولین و مهم ترین منبع مطالعه شما باید باشه، یعنی برای شروع اول باید به سراغ کتاب ریاضی برید و هر فصل را بطور کامل بخونید.

بعد از مطالعه کتاب درسی، برای تمرین بیشتر و توضیح روان تر می تونید به سراغ کتب کمکی ریاضی پایه مورد نظرتون برید. ولی می دونید بهترین کتب درسی برای تمرین و مرور چیست؟ اصلا می دونید چه فاکتورهایی را باید برای خرید و انتخاب کتب کمکی ریاضی در نظر بگیرید؟

 

فاکتورهای لازم برای انتخاب کتاب آموزشی ریاضی

اولین و مهم ترین فاکتور برای انتخاب کتاب آموزشی، این مورد است که سطح و پایه خود رو بسنجید. یعنی اگر پایه درسی ضعیفی دارید نباید به سراغ کتاب های سطح بالا برید. با در نظر گرفتن این مورد با رعایت فاکتورهای زیر می تونید یک کتاب کمکی مناسبی برای تمرین و مرور درس ریاضی انتخاب کنید:

  • داشتن درسنامه کامل و کاملا مرتبط با توضیحات کتاب

فرقی نمیکنه در چه سطحی هستید باید کتابی رو انتخاب کنید که درسنامه ای داشته باشه که علاوه بر داشتن بیانی روان، توضیحات و مطالب کتاب رو کامل ترو جامع تر توضیح بده. کتبی رو انتخاب کنید که مرتبط با فصل های کتاب باشه. یعنی تکمیل کننده کتاب درسی باشه تا مطالبی فراتر و خارج از حد آموزش تون.

  • داشتن تمرینات تشریحی متنوع

حتما دقت کنید بعد از درسنامه باید تمرینات مرتبط با درسنامه رو نیز داشته باشه تا بتونید بعد از درک کلی مطالب کتاب اصلی و کمکی به سراغ تمرینات تشریحی برید و حل کنید. حتما توجه کنید اول تمرینات رو حل کنید و بعد برای درستی راه حل تون به سراغ جواب تمرینات برید. و این نکته رو هم فراموش نکنید سوالات باید بگونه ای باشه که تمام مطالب فصل را پوشش بده. یعنی شما با حل تمرینات دیگه خیالتون راحت باشه که کل درس رو متوجه شده اید.

  • داشتن سوالات تستی مناسب هر فصل

اگر در سال های پایانی تحصیل هستید یعنی متوسطه دوم رو می گذرونید، به دلیل اینکه خیلی از امتحانات مدرسه به سمت سوالات تستی رفتن، حتما توجه کنید که سوالات تستی برای هر فصل هم داشته باشه. در سوالات تستی مراحل حل سوال مهم نیس بلکه جواب پایانی هست که تعیین کننده درستی پاسخ تونه. بنابراین این سوالات، سنجش خیلی خوبی است که بدونید چقدر مطالب رو درک کرده اید که می تونید برای حلش، راه حل های مختلف رو در نظر گرفته و سوال رو تجزیه و تحلیل کنید. حتما بعد از حل تمرینات تشریحی، برای هر فصل سوالات تستی اون درس رو نیز حل کنید.

اگرکتابی با توجه به توضیحات بالا، درسنامه کاملی نسبت به سطح و پایه خودتون داشت و تکمیل کننده توضیحات کتاب بود و به همراهش تمرینات و سوالات تشریحی و تستی مناسبی برای هر فصل آن داشت، در خریدش شک نکنید. مخصوصا برای دروس تخصصی مثل ریاضی لازم است.

چند نکته را در زمینه مطالعه منابع رعایت کنید:

حل تمرین های کتاب:

تمرین های کتاب باید اولین بانک سوالات ریاضی شما باشد که بسراغش می روید. حتی اگر بارها در کلاس مدرسه حل شده باشد، باز هم برای خود حل کنید.

حل تمرین های کتاب های کمک درسی:

از کتاب های کمک درسی استفاده کنید. تمرین های این کتاب ها بسیار مفید هستند. شما را با سوالات جدید آشنا می کند. در صورتیکه در حل به مشکل برخوردید، سوال را علامت بزنید و از معلم ریاضی یا دبیر خصوصی ریاضی بپرسید.

 

 نمونه سوالات

قبل از شروع فصل امتحانات سبک حل سوالات شما باید بصورت فصل به فصل و بعد از هر آموزش باشه. اما در فصل امتحانات حتما باید به سراغ سوالات امتحانی و ترمی برید. اگر امتحانات ترم اول است حتما مجموعه کاملی از سوالات امتحانی ترم اول رو دانلود و حل کنید. که در واقع این مجموعه سوالات بهترین منبع هست برای مرور هر آنچه که تا به الان خوندید.

حل آزمون های ریاضی مدارس دیگر:

از طریق اینترنت آزمون های ریاضی دیگر مدارس را دانلود کنید. از خودتان آزمون بگیرید و میزان یادگیری خود را بسنجید.

 

نحوه مطالعه برای پاسخگویی به سوال چگونه ریاضی یاد بگیریم؟

چگونه ریاضی یاد بگیریم

برای درس ریاضی شاید بجای رسیده اید که با وجود داشتن معلم خوبی که خوب درس میده و یا با وجود داشتن منابع درسی مناسب بازم نمره چندان جالبی در درس ریاضی نمی گیرید.

اگر فاکتورهای دیگه تون ایده آله، پس مشکل از سبک و نحوه مطالعه تون هست. شاید نمی دونید درس ریاضی رو باید چطوری خوند. شاید روش برنامه ریزی تون برای خوندن آن اشتباه هست. اگر همینطور هست نگران نباشید، رعایت نکات زیر به شما کمک می کند که یک ساختار مناسبی برای مطالعه درس ریاضی داشته باشید:

  • تایم مطالعه ( تنها شب امتحان ریاضی را مطالعه نکنید )

نمی دونم جزو دانش آموزان شب امتحانی هستین یا برای مطالعه زمان مشخصی رو در نظر می گیرین. ولی خیلی رک بگم اگر بدنبال نمره خیلی خوب برای درس ریاضی هستین و مطالعه تون محدود به شبای امتحانه، پس لطفا خودتون رو خسته نکنید، چون نمره خوبی در کار نیست.

حتما در تمام طول ترم درگیر درس ریاضی باشید. آزمون، تمرین کتاب، تمرین خارج از کتاب و مسائل مطرح شده در کلاس را حل کنید.

شاید بشه درس های حفظی را در یک زمان محدود خوند ولی برای خوندن درسی مثل ریاضی باید در طول ترم برنامه ریزی کنید. اگر موافق این جمله هستید پس نکات زیر رو بخونید:

  •  برنامه ریزی منظم برای مرور ریاضی:

با داشتن برنامه منظم هر هفته ریاضی را مرور کنید. اگر برای مطالعه ریاضی یک برنامه منظم داشته باشید و بصورت هفتگی آن را مطالعه کنید می تونید در امتحان نمره کامل کسب کنید.

مثلا شروع سال تحصیلی است و شما فارغ از سطح درسی تون، می خواهید برای مطالعه تون برنامه ریزی کنید. حتما برای دروس تخصصی در جدول برنامه هفتگی تون، بیشترین تایم رو اختصاص بدید.

برای خودتان هدف تعیین کنید. برای مثال برای درس ریاضی نمره 20 رو هدف قرار بدید. اینطوری تمام تلاش خود رو برای رسیدن به این نمره می کنید و انگیزه شما بالا می رود.

مثلا در هفته سه روز یا چهار روز رو برای درس ریاضی بزارید. باور کنید رعایت هیچ موردی غیر از مرور پیوسته ریاضی تون رو خوب نمیکنه. پس حتما یک جدول برنامه ریزی برای درس ریاضی داشته باشید و مشخص کنید چه تایمی و چه روزای از هفته را برای خوندنش در نظر می گیرید.

  • دقت در حین آموزش

شاید زیادی در سر کلاس شیطنت داشته باشید اما در سر کلاس ریاضی، حواستونو جمع کنید. در کلاس ریاضی خودتون رو کنترل کنید و به دقت به توضیحات معلم تون گوش کنید. هر کجا رو که متوجه نشدید حتما ازش بخواهید توضیح بده. خجالت رو بزارید کنار و تاکید می کنم حتما از معلم تون بخواهید که توضیح کاملی بده.

اگر سوال دارید یا نکته ای دارید به معلم تون منتقل کنید و معلم خود رو به چالش بکشید. بزارید زنگ ریاضی، مفید ترین زنگ درسی شما باشه.

ابهامات و مشکلات درس ریاضی را از دبیر مدرسه یا دبیر خصوصی بپرسید. حتی راحت ترین مبحث را که مشکل دارید یادداشت کنید و از دبیر ریاضی مدرسه یا دبیر خصوصی ریاضی بپرسید.

به این نکته ها دقت کنید وقتی سرکلاس هستید:

غیبت نداشته باشید:

درس ریاضی با درس های حفظی کاملا متفاوت است. کلاس تدریس ریاضی قابلیت غیبت ندارد و همیشه باید در کلاس ریاضی حضور داشته باشید. در صورتیکه حتی یک جلسه غیبت داشته باشید، از درس عقب می مونید.

تمرکز در کلاس درس ریاضی:

حتما در کلاس درس ریاضی تمرکز بالایی داشته باشید. حواس خود رو جمع کنید و درس رو گوش دهید.

هر سوالی و ابهامی براتون حین تدریس ریاضی پیش اومد، حتما همون لحظه بپرسید. اگر همون لحظه نمی تونید سوالتون رو مطرح کنید، یادداشت کنید و آخر کلاس بپرسید.

سوال بپرسید:

هیچگونه سوالی رو در ذهن خود بی پاسخ نزارید. تمام سوالات خود رو مطرح کنید و مطمئن باشید دبیر ریاضی پاسخ شما رو می دهد.

توجه به سوال دیگران در کلاس ریاضی:

سوالاتی که در کلاس ریاضی توسط شاگردان دیگر مطرح می شود، بسیار مهم است. حتما به سوالات دیگران خوب گوش دهید.

شاگرد داوطلب کلاس باشید:

از داوطلب شدن نترسید. سوالی که مطرح می شود رو در حضور معلم ریاضی و شاگردان حل کنید. شاید حل شما صحیح نباشد اما یادگیری شما بسیار بالا می رود.

در ضمن باعث می شه که ترس شما از اینکه جلوی بقیه دانش آموزان صحبت کنید و مسائل رو حل کنید ریخته شود.

 حل مجدد تمرین های مطرح شده کلاس:

مسائلی که در کلاس ریاضی حل می شه رو یادداشت کرده و دوباره برای خود این مسئله ها رو حل کنید. این راهکار به یادگیری شما کمک می کنه و باعث می شه ذهنتون فعال تر شود. انجام این نکته باعث مرور تمام راه حل ها و مباحث آموزش داده شده در کلاس می شود.

  • یادداشت برداری حین آموزش و مرور مطالب آموزش داده شده بعد از کلاس

شما دو تا وظیفه مهم در سر کلاس ریاضی دارید، یکی دقت بالا در حین آموزش معلم تون و دومی نوشتن تک تک جملات معلم تون در حین تدریس.

اصلا فراموش کنید که فقط گوش بدید. هرچی  معلم تون گفت یادداشت کنید. نمی دونید این یادداشت برداری و خلاصه نکاتی که معلم تون در کلاس میگه چقدر در زمان امتحانات فصلی که خود معلم تون طراحی می کنه بدردتون می خوره. چون توضیحاتی که معلم تون میده در واقع نشون دهنده جهت فکریش در درس ریاضی است که با همین تفکر هم سوالات ترمی رو طراحی می کنه.

برای مرور هم در برنامه ریزی تون برای درس ریاضی، یکی از روزایی که باید برای ریاضی اختصاص بدید، همون روزی باشه که معلم درس جدید رو می ده. شک نکنید اگر مطالب همون روز رو مجدد در خانه بخونید، دیگه برای مرور یا حل سوالات آن در روزای بعد به مشکل جدی بر نمی خورید.

  • مرور پیوسته و حل تمرین زیاد

ریاضی چیزی جزء تمرین و تمرین نیست. باور کنید که مرور پیوسته و تمرین زیاد تنها راه چاره شما در درس ریاضی است. هر فصل را بخونید و تمرینش را حل کنید. اگر من باشم برای درس ریاضی و مرورش این کارها رو می کنم:

اول اینکه بعد از آموزش معلم در منزل تمام مطالب گفته شده رو از کتاب درسی و جزوم مرور می کنم.

بعدش میرم سراغ کتب کمکی، توضیحات کامل تری از درس آموزش داده شده رو می خونم. اصلا به هیچ عنوان به دنبال مطلبی فراتر از مطالب گفته شده معلم نمی رم. حتی اگر اون فصل رو بلد باشم بجای رفتن به فصل جدید، سوالات بیشتری با شکل های مختلف حل می کنم. بزارید یادگیری درس ریاضی تون آهسته باشه و با معلم کلاستون پیش برید.

فراتر رفتن از آموزش کلاسی تون خوبه منتها به دلیل اینکه کتابای دیگه هم دارید که باید براش وقت بزارید و اینکه 9 ماه باید درس بخونید چیزی جزء خستگی براتون نداره. پس حتما سرعت مطالعه تون هماهنگ با معلم مدرسه تون آهسته اما پیوسته باشه.

بعد از اینکه توضیحات کتاب کمکی رو خوندم میرم سراغ تمرینات تشریحی کتاب و سعی می کنم سوالاتش رو حل کنم. اگر نمی تونید اشکال نداره، مغز ما برای حل  درس ریاضی به این صورت است که اولش انگار هیچ راه حلی به ذهنمون نمی رسه ولی کم کم که تمرکزمون بالا میره و راه حل های هر سوال به ذهنمون میرسه. از سوالات ساده که حلش براتون سخت نیس شروع کنید تا تمرکزتون رو بالا ببرید و بعد به سراغ سوالات سطح بالاتر برید.

در نتیجه افزایش تمرکز شدنی هست با تمرین و حل سوالات ساده تر نسبت به سطح درس تون برای شروع و بعد به سراغ حل سوالات مشکل تر رفتن.اگر در سوالی هم مشکل دارید و هیچ جوره نمی تونید حل کنید در سر کلاس مطرحش کنید.

باور کنید و ایمان داشته باشید هیچ چیزی جزو تمرین زیاد و پیوسته نمی تونه ریاضی تون رو قوی کنه.

برای سوالات تستی هم توجه کنید در یک روز درسنامه رو بخونید به همراه حل تمرینات تشریحی برای تثبیت مطالب خونده شده و در یک روز دیگر به سراغ سوالات تستی برید برای مرور مطالب خونده شده.

اگر بدنبال بهترین روش برای مطالعه درس ریاضی هستید، موارد بالا رو رعایت کنید تا به شما بگوییم که چه نمره عالی در ریاضی میگیرید و چقدر می تونید به ریاضی علاقه مند شوید.

 

آموزش مهم ترین مرحله یادگیری ریاضی

چگونه ریاضی یاد بگیریم

نمی دونم چقدر به این حرف ایمان دارید که برای حرفه ای شدن در هر حوزه ای، وجود اساتید و معلمین حرفه ای که بتونه بدرستی آموزش بده و فن بیان خوبی داشته باشه، ضروری و لازم است.

من خودم کسی رو ندیدم که بخواد در کاری موفق شه و در جستجو آدمای حرفه ای آن کار نباشه. پس این نکته را در نظر بگیرید برای درسی مانند ریاضی، در کنار منابع، مطالعه منظم و پیوسته، باید معلمی هم داشته باشید که بتونه شفاف و واضح مفاهیم و مباحث هر فصل کتاب رو توضیح بده. شک نکنید اولین فاکتور برای پیشرفت، وجود این اساتید هست.

اگر در مدرسه تون معلم ریاضی خوبی ندارید، جور دیگری جبرانش کنید. در جستجو معلم خوب و مناسبی باشید که برای ریاضی تون وقت بزاره و پایه درسی ریاضی تون رو قوی کنه. در جستجو معلم خوب از مراکز و منابع معتبر باشید.

برای رفع اشکال می توانید از تدریس خصوصی استفاده کنید. دبیر، معلم، مدرس خصوصی اشکالات و ابهامات درس ریاضی را برطرف می کند. گاهی لازم است دوباره مبحثی را آموزش ببینید و معلم برای پیشرفت درسی شما مبحث را تدریس کند.

حتما به چند نکته زیر برای انتخاب معلم تون دقت داشته باشید:

  • مرجع مطمئنی رو انتخاب کنید که صحت رفتار و آموزش حرفه ای اساتید خود رو تایید می کند و دائما آنها رو سنجش می کند.
  • مرجعی رو انتخاب کنید که دائما از شاگرد و اولیا نظر سنجی می کند و نظرات دانش آموزان آنها رو برای نمایش منتشر می کند.
  • مرجعی رو انتخاب کنید که نمونه تدریس اساتید خود رو نشان می دهد و سوابق تحصیلی و تدریس اساتید خود رو برای انتخاب بهتر شما به نمایش می گذارد.
  • مرجعی رو انتخاب کنید که در تمامی مراحل تدریس در کنارتون است و دائما اساتید خود رو مورد سنجش قرار می دهد.
  • مرجعی رو انتخاب کنید که متناسب با خدماتی که ارائه می دهد، قیمت مناسبی هم دارد.

در انتخاب و داشتن معلم خوب و حرفه ای برای قوی شدن ریاضی تون شک نکنید و اگر در جستجو موفقیت هستید، استادبانک می تونه کمک تون کنه به شرطی که روی لینک زیر کلیک کنید.

کلیک کنید تا بتونید معلم حرفه ای خود رو در کمترین زمان و کمترین هزینه با بیشترین بازدهی در کنار خود داشته باشید.

  • ۹۸/۰۹/۲۴
  • جعفر جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی